zondag 13 maart 2011

Met de vlam in de pijp ...


Op onze KogaTwintraveller hebben we elektrische ondersteuning geïnstalleerd; 36 Volt, 250 Watt  met ondersteuning tot ongeveer 27-30km/uur (afhankelijk van de lading van de batterij). Een klein licht motortje van 2.5kg met een vrijloop zodat je ook zonder de hulp-aandrijving goed kunt fietsen.

Op het vlakke land hier in Nederland voldoet het systeem erg goed; een heerlijk “windje in de rug”. Echter toen we afgelopen zomer met 35 graden in de bergen gingen fietsen was de lol snel over toen de motor doorbrandde.
Daar “bergroutes” in onze “specificatie” stond toen we het systeem aanschaften kregen we onder garantie een nieuwe motor. Echter het probleem blijft natuurlijk: niet geschikt voor bergtochten….
Daarom heb ik een kleine modificatie aangebracht waardoor ik de temperatuur opbouw in de motor kan volgen. Volgens de fabrikant van de motor kan de motor een temperatuur hebben van 120 graden.

Update: Maandagavond een testrit gemaakt; een stevige rit van 26 km met een kruissnelheid van, 28 - 30 km/uur. Bij een omgevingstemperatuur van 9 graden geeft de meter een motortemperatuur van 35 - 38 graden. Over twee weken de echte test in de bergen rond de “Mont Ventoux” in Z-Frankrijk.

Het nieuwe wiel met nieuwe motor

De motor geopend voor de aanpassing

Eerst alle draden uit de motor en de as, daarna de tempsensor en dan de originele bedrading er weer door. Het ging maar net.

De sensor paste strak tussen de motor bedrading 

Alle bedrading weer aangesloten


Et Voila !  De meter geinstalleerd op het stuur (nu nog even met een tiewrap).
Alles werkt ! 

KzieYou

2 opmerkingen:

  1. Gaaf stukkie electra-plumbing!

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik dacht eerst dat je alweer brand had :P

    Maarre.. mooi gedaan hoor, je bent dapper, meteen knutselen aan een nieuwe motor :)

    BeantwoordenVerwijderen