maandag 26 januari 2015

Het is weer zo ver …..




 


 
 
 


Vorige week toerde ik rustig naar het werk. Met rustig bedoel ik “lage snelheid”. Primair vanwege windkracht 7 “headwind” en secondair vanwege -1 graden C en tertiair omdat het verrekte vroeg was.

 

De Draaibrug naast Schiphol-Oost over de ringvaart is al een jaar buiten werking en de laatste weken ook voor fietsers en velomobielen dus verplicht over de naastgelegen Ringvaartbrug. Route iets korter maar wel met een paar verkeerslichten met drukknop. Met de VMO canopy op de Strada zijn drukknoppen erg lastig dus schiet ik de laatste tijd maar de rijbaan op zodat ik tussen het autoverkeer met het gewone lichtenspel kan mee-vloeien. Vanwege mijn discutabele reputatie was de Marechaussee al snel op de hoogte en zette een val op waar ik met open ogen in reed.

Ze zetten de eerste aanval in met “u rijdt op de rijbaan en u heeft daarvoor niet de juiste verlichting”.  Huh? Ik heb een “B&M Lumotec IQ Cyo premium 80 lux met dimstand (van binnenuit verstelbaar)” en twee dimbare "Cookie Strada Monster Lights" en 3 felle achterleds. Toen werden ze wel even stil natuurlijk, maar niet lang. “Uw fietsdinges is gevaarlijk op de weg, men ziet u niet”.  Tsss 2.50 meter lang, 90 cm hoog en een felle kleur! …. “U mag niet met uw fiets op de rijbaan ! “. Nou, mijn fiets is breder dan 75cm en daarmee hoef ik niet op het verplichtte fietspad.

De Marechausseeagenten begonnen te twijfelen maar raakten ook door hun argumenten heen en kozen dus maar voor hun elektronisch sanctiesysteem. We schrijven hem vast uit en gaan het tot op de bodem uitzoeken, we bellen u op met onze bevindingen. Het zal wel veel uitzoekwerk zijn want ik heb na anderhalve week nog niets van hen gehoord. Houden zo !

 

 


 
 
 

 

13 opmerkingen:

  1. Ik ben ook heel benieuwd of ze nog gaan bellen. Houd je ons op de hoogte?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb altijd een kopietje van http://www.velomobiel.nl/wet/ in mijn quest.. en die heb ik al een paar keer nodig gehad :) Om daarna toch maar op het fietspad te gaan rijden. Want de veldwachters in Hollands Kroon... kunnen slecht tegen hun ongelijk... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hopen dat je justitie kunt overtuigen van je gelijk.
    Je gegevens staan er ook op!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het vervelende van de bon is dat daar staat dat je als fietser op de rijbaan reed. Maar voor de wet rij je in een bakfiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Succes Theo, de sterke arm is meestal niet echt goed in het toegeven van hun ongelijk, precies zoals Cees opmerkt..........

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Theo,
    In geval van de marechaussee wat rose koeken uitdelen schijnt wonderen te doen.
    Maar laat je vm niet overspuiten in goudkleur want wil je weten wat ze in dan in het koetswerk doen? )-:

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kom je uit Ermelo? vervelend van je oponthoud in de kou!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, geboren in Ermelo, ook een tijd in naburig Putten gewoond

      Verwijderen
  8. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik rij daar elke woensdag om ongeveer dezelfde tijd en doe daar ongeveer dezelfde handeling. Mazzel dat ik die dag lui was en met de auto naar kantoor ben gegaan. Eigenlijk net zoveel mazzel als toen ik in Amstelveen opeens zin had om links af te slaan nadat die surveillance-auto ons met grote vaart voorbij kwam zetten na het stoplicht GRIJNS ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja ja, paar maanden later werd jij staande gehouden door twee agentes. Dat was niet om jou of jouw fiets eens goed te bekijken maar meer vanwege je bijzondere oversteek manouvres

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zojuist heb ik een soortgelijke ervaring gehad. Ik reed met mijn fietstaxi op de rijbaan. Fietspad is te smal want tweerichtingsverkeer (tijdelijk ). En de tegels liggen slecht. Zelfde argumenten " houdt het verkeer op " Dat ik fietsers hinder mag kennelijk wel. "Nou dan mag u misschien helemaal niet op de openbare weg ". Agent gaat het uitzoeken en komt er op terug. Ander punt is het NIET bij mij hebben van een Legitimatiebewijs. Volgens mij is er geen draagplicht wel een Toonplicht. Anderzijds op het werk moet je je ook kunnen legitimeren. En de straat is mijn werkvloer.
    Rvv artikel ga ik printen! En rijbewijs maar bij me steken. Visitekaartje is niet voldoende.

    BeantwoordenVerwijderen