donderdag 22 juni 2017

Autonome auto's en autonome bruggen gaan niet samen.


 
“ De brug gaat al open voordat ik aan de overkant ben” moet de auto gedacht hebben…….

 
De brug over de ringvaart bij Schiphol Oost heeft geen lokale brugwachter en werkt grotendeels automatisch en ook ik zag geen chauffeur in het voertuig waarmee ik concludeer dat deze zelfrijdend was, ik constateer daarmee ook dat autonome auto’s en autonome bruggen dus niet compatibel zijn. Een slagboom vlak achter de brug is ook geen slim ontwerp overigens!
 
 
Als fietser ben je gewend dat je in het zomerseizoen vaak enige tijd opgehouden wordt door open bruggen maar dit zag er direct al uit dat omrijden een goede optie was. Gelukkig is er één kilometer verder nog een mogelijkheid om zonder zwemmen met weinig vertraging droog aan te komen aan de overkant. Gelukkig maar want ik was al wat gehaast aan het racen om de door Buienradar voorspelde driedelige onweersoverval voor te blijven. Dat laatste is overigens driedelig niet gelukt…

Al met al wel weer een verhaal voor thuis aan tafel J. De eigenaar van deauto zal vanavond aan tafel nog wel een wat emotioneler verhaal te vertellen hebben .... L

Later: Volgens de krant, blijkt dat de chauffeur in de file stond voor het stoplicht en geen kant op kon toen de bomen dicht gingen. Camera operator van de brug zat te pitten. Chaffeur in questie was op tijd uitgestapt gelukkig.

4 opmerkingen:

  1. Het lijkt dat de brugwachter niet heeft opgelet. Dit stond in het Haarlems Dagblad gisteren:
    Een auto is donderdagmiddag over de Bosrandbrug bij Schiphol gereden op het moment dat deze al openging. Het voertuig kwam met de neus op de weg en de achterkant nog op de brug tot stilstand.

    Niemand raakte gewond. Het ongeval gebeurde omdat de bestuurster vermoedelijk de rode waarschuwingslichten negeerde toen de slagbomen dicht gingen. De vrouw kwam voor de twee slagbomen tot stilstand.
    Vervolgens ging de brug gewoon open voor een naderende politieboot. Het voertuig op de brug werd hierdoor aan de achterzijde opgetild. Agenten op de boot waarschuwden de brugwachter die op de noodstop kon drukken.Doordat de brug in zijn noodstop stond moest er een monteur komen om het uit de beveiliging te krijgen. Het verkeer moest door het incident omrijden via de Waterwolftunnel of de N196.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. en iemand die erbij was (eerder dan jij Theo :-)reageerde op het artikel van HD:
    Deze mevrouw stond al stil op de brug, omdat er auto's voor haar stonden. De slagbomen gingen voor haar neus dicht, ze kon geen kant meer op. Ze heeft nog in paniek zeker 20 seconden getoeterd en toen de brug al zo'n 30 cm open was is ze uit de auto gesprongen en is gelukkig niet over de rand in het water gevallen. Ze is dus NIET de brug opgereden op het moment dat deze open ging!!! Ik stond voor het rode stoplicht aan de overkant van de weg (Schiphol Oost) en zag het gebeuren. Bovendien horen de slagbomen voor de brug als eerste dicht te gaan en als de brug vrij van verkeer is, dan pas horen de slagbomen aan de overkant dicht te gaan. Het werk iets anders dan bij een spoorwegovergang.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die buien bleef ik gelukkig net voor. Al kwam ik natter uit de Quest van het zweet, dan wanneer ik rustig naar huis was gereden en die paar druppels voor lief had genomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In de spannende boeken over de avonturen van Arendsoog was altijd wel ergens een "doorwaadbare plaats in de rivier"....

    BeantwoordenVerwijderen