zondag 1 oktober 2017

Omdat het kan !


 
Wassen en wegen

Mooie zondagmiddag en mijn vrouw zit lekker binnen "vrouwen" series te kijken. Dus alle reden om de vieze Quattrovelo eens te wassen.
 
Eerst alle spullen er maar eens uitgeladen, allemachtig wat een zooi sleep ik mee zo op mijn dagelijkse fietstocht naar het werk. Vanwege de enorme bagagemogelijkheden van de QV geen probleem maar ik was wel benieuwd wat het nou weegt.
 
Een jaar of zeven geleden heb ik het ook al eens gedaan. Wat me opvalt is dat de meeste gewichtswinst toch aan mijzelf zit 😊.

Ook de QV wil ik wegen dus de wielkasten maar eens gespoeld en geborsteld (zo goed of kwaad als dat gaat) en daarna een paar uurtjes in de wind te drogen.


Quattrovelo,
Standaard maar extra gewicht door canopyhood en achterremmen
 
36,3 kg
Zetelbekleding, accu, fietspomp, bidon, tapijt, trui, windjack, tas gereedschap, laptop, tas, radio, telefoons, en meer.
9,5 kg
fietsschoenen
0,8 kg
berijder
106,8 kg
Totaal tonnage
153 kg





 

6 opmerkingen:

  1. Ik vind het echt een schitterende fiets, maar helaas te zwaar voor mij. Mijn XS is ongeveer 9kg lichter en laatst stond er één bij velomobiel.nl van 23kg. Dat scheelt dus ruim 13kg met de QV. Dat vind ik wel heel veel. Ik weeg 77kg, dat scheelt natuurlijk ook wel iets.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is een vakkundige weging geweest Theo! Ik heb het ook ongeveer zo gedaan, hoewel ik me niet in wielerkleding gestoken heb. Maakt ook niet zoveel uit denk ik........
    Het treingewicht is enkel van belang als je gaat klimmen en een noodstop maakt, de Strada met "zooi" kwam ooit aan 52 kg, toen ben ik maar eens een afslankkuur gaan doen, voor de spullen dan toch, de berijder was met 1,82m en 73 kg niet al te zwaar uitgevallen, en kreeg bovendien van de voedingsdeskundige in huis de mededeling dat er bij hem "niets" meer af mocht........;-))

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn "voedingsdeskundige" is wat minder mild in haar oordeel ....
    Bij 30 kpu is de helft van de weerstand de "rolweerstand", 15 kg minder (op 153kg) is 5% lichter fietsen. Dus zeer merkbaar !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eh ja.....Jouw BMI is waarschijnlijk iets hoger dan de mijne ook? Bij ligt dat getal nu bij 182 cm en 71 kg op 21, normaal gezond gewicht volgens de tabel.........
      Nog minder mag niet van de "deskundige" in huis......Tegenspraak word niet geduld! ;-))

      Verwijderen
  4. Over 'gewicht' genoeg gelezen hebbende.
    Ook ik heb het remsysteem wat veranderd van de DF. Net zoals ik in de Limit gedaan had links en rechts een eigen remgreepje.
    Behalve dat je de invering in de bocht en het sturen positief beïnvloeden kan daarmee heb ik nu 3 stadia van parkeerrem gecreëerd:
    1.Zonder rem, omdat een of meerdere wielen toch al in een kuil staan, het remlicht blijft dan uit.
    2. Alleen het linkerwiel, als er niet al teveel wind staat of speelse kinderen in de buurt zijn. Het remlicht is uit.
    3. Beide remmen, links én rechts met (helaas) het remlicht brandende.
    Stand 2 heeft bovendien het voordeel dat ik de fiets van achter oplichtend om het stationaire linkerwiel kan draaien...Ook nog wel eens handig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Begint over het bestaan van 'vrouwenprogramma's' en voordat je het weet hebben ze het alleen nog over hun eigen gewicht...

      Verwijderen