Lekker fietsen in de schemer met druilerige regen, lekker warm in je bakkie, lekker een uurtje pompen naar het werk…… Maar dan begint het voorblad te haperen en over te slaan, een grote boog ketting onder het voorblad en even later is het weer over. Na drie slagen weer een grote bocht en klak-klak de ketting slaat weer over het blad. Stoppen onder een tunneltje en met het interieurlichtje de kettingloop van voor naar achteren geïnspecteerd, niets te vinden. Maar weer verder fietsen met uiteraard nog steeds problemen totdat ik zie dat de ketting helemaal gedraaid in de terugloopbuis gaat. Hoe kan dat nou? In de stromende regen de fiets op z’n kant om de ketting beter te inspecteren. Dan komt al gauw de aap uit de mouw! Een schakel van de ketting is opengeschoten en nu gaat de ketting strak door de ketting buis en trekt deze in de tandwielen. Gelukkig heb ik een noodschakel bij me en een ketting pons. Na een kwartiertje klooien en met lekkere vieze handen weer de route vervolgd. Heerlijk rijdt hij weer ! Uiteindelijk dus veel geluk gehad dat de ketting niet helemaal doorgebroken was, die krijg je zonder ijzerdraadje nooit meer door de kettingbuizen!
Gedraaide ketting
Gebroken schakel; onder kracht gaat hij open staan
Even later in Weesp schiet me een zwarte Quest voorbij. Het blijkt John Dankers uit Kortenhoef te zijn met z’n nieuwe carbon Q498. Hele mooie fiets!! Z’n Haaienquest heeft hij reeds verkocht.
Ik heb een goede herinnering aan jouw kettingpons. Sinds je mij er een keer mee gered hebt, rij ik er zelf ook met 1 rond :)
BeantwoordenVerwijderenZelfs ondergetekende heeft hiermee wel eens te maken gehad maar het is meestal #@$% kettingponser...
BeantwoordenVerwijderenHoewel met het toenemend aantal versnellingen de kettingen wel steeds kwetsbaarder worden.
Zoiets komt altijd ongelegen maar helemaal als je de vm voornamelijk als 'slecht weer fiets' gebruikt!
mvg Mick
Nare pech onderweg maar een geluk dat 'ie niet finaal gebroken was... Zelf heb ik voor dit soort ellende een kleine voorraad latex-handschoentjes in de fiets liggen, kost niets, weegt niets, maar is wel verrekte handig, is een aanrader!
BeantwoordenVerwijderen