dinsdag 21 juni 2011

Toerkap en stroomlijn

Vanavond heb ik de toerkap geïnstalleerd.  Uurtje werk en goed te doen met de bijgeleverde instructies. Ik ben zeer tevreden met het resultaat (de kap en de installatie). Ik vind het ook heel goed staan op de Strada.
Morgen de eerste rit. Waar ik niet aan gedacht heb is dat bij de security op Schiphol-Oost de kap open moet om me te identificeren (alsof daar nog meer gekken rijden met een rode velomobiel …). Op de terugweg kan ik ook niet meer onder de slagboom door, ik hoop dat mijn aangewende gewoonte om met 35km net onder de boom door te scheuren niet te automatisch is geworden….




De stroomlijn is geen succes. De wieluitslag is te klein voor op de weg, maar dat zou op de RDW baan geen probleem zijn. Echter de banden lopen steeds aan tegen de stroomlijn die gemaakt is van een zelfklevend vel plastic (sticker materiaal). Daardoor slijt de band binnen 80 km door het vel.

Het idee is goed maar de uitvoering moet verbeterd; smallere banden en wat meer afstand van de stroomlijn van de carrosserie door een vulling rond de wielkuip. Dit ga ik niet redden voor de CV dus blijven de wielen open.

Wim Schermer adviseert “Lycra”, dat is een goed idee. Ik ga Wim eens vragen hoe ik het kan bemachtigen. Vooral voor de trapgaten in de winter. De stroomlijn over de wielen wil ik niet altijd geïnstalleerd omdat ik open wielen mooier vind. Indien ik dit jaar niet al te veel frustratie oploop op de CV kom ik volgend jaar weer terug, dan met afgedichte wielen met lycra.

Update: Over de snelheidswinst kan ik nog niet zo veel zeggen maar ik ging wel wat sneller vanochtend. Wederom, aerodynamica of psychologie? Wim tipte dat je vrij exact kunt meten met een hartslagmeter. Deze heb ik vanochtend wel omgedaan maar ik heb nog geen referentie met rijden zonder kap (we gebruiken de hartslagmeter alleen op de tandem in de bergen). Wat ik vanochtend wel merkte is dat mijn hartslag flink fluctueerde tussen 110 en 130, vooral omdat ik weinig regelmatige stukken heb (rechte vlakke stukken) maar wel bochten en slecht/grof wegdek.
Verrassend is de goede ventilatie over je gezicht als je het vizier ook maar iets open doet.  Als je stopt voor een stoplicht beslaat het vizier maar dat is na 10 meter weer schoon (en het vizier kan ook verder open). Het zicht vooruit, opzij en in de spiegels is ook goed, niet anders dan zonder kap. Echter het was vanochtend dan ook goed weer. De ventilatie door de fiets was minder te oordelen aan mijn nog nattere pak toen ik na 40km uitstapte. Wat ik moet oplossen is het irritante ratelen van de verstevigde onderrand van het vizier tegen de (verticale) onderrand van de kap. Vooral op klinkerwegen. Dit kan denk ik vrij simpel door een smal strookje klittenband langs de verstevigde onderrand van het vizier te plakken. Prettig is dat het windgeruis bij je oren veel minder is en de radio over de "oortjes" veel zachter kan.
Al met al, een goede start!

3 opmerkingen:

  1. Wow, ziet er strak uit Theo, die toerkap. Ik hoop dat je het niet te warm krijgt, iets waar ik al last mee heb als ik zonder de schuimkap rij ;-)
    Ik wacht nog even met de toerkap tot eind van de zomer, begin van de herfst. Als de bladeren vallen en de regen weer in grote druppels op ons neerdaalt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ RJ; dank je! Inderdaad wat minder ventilatie door de fiets, dat merk ik doordat ik natter uitstap. Vraag Wim eens naar de levertijd van de kap, die van mij was een half jaar maar door dat de productie nu op gang is kan het korter zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Robert-Jan,

    Maak je geen zorgen over de warmte, het valt wel mee. Als het echt warm is dan zet je het vizier op een kier en dat voelt dan heel comfortabel. Een ritje zonder kap (toer of race) is een gemiste kans. Ik zou 'm snel bestellen, ik wil in principe nooit meer zonder.

    René

    BeantwoordenVerwijderen