donderdag 18 augustus 2011

F-Lite, supersnel

Gisteren bestelde ik bij “De Velomobiel Garage Noord Holland” van Kees van Hattum een set F-Lites die er in de testen zeer goed uitkomen. Gisterenavond besteld, vanmiddag al in huis! Supersnel geleverd dus, ik verwacht dat de Strada met de banden net zo supersnel gaat. Meteen gemonteerd en ze zien er erg mooi uit; mooie dikke banden met een mooie tekst. Als mijn oogblessure het toelaat doen we morgen een lange tocht en kan ik de kwaliteiten ervaren.



Wat ik helaas niet besefte is dat de set uit 3 x 20 inch bestaat en dus niet helemaal lekker past op een Strada. De derde 20-incher is echter geen probleem want het is een zeer licht vouwbandje dat prima mee kan als reserve band. De 26-incher voor het achterwiel komt er nog wel. Morgen doen we een lange tocht en kan ik de kwaliteiten ervaren.


In de test van Wim, Kees en Jan Geel rijdt men de F-lite (en andere banden) op 4bar, 5bar en 6bar. Op 6 bar is de rolweerstand een stuk kleiner dan op 4 bar, echter volgens de opdruk op de band is de maximale druk 4 bar. Met mijn Vredestrein PM (max 4.5 bar) heb ik slechte ervaringen met 6 bar, na enkele weken scheurde van 2 banden het canvas resulterend in een klapband. Als Wim en Kees terug zijn van de Maasroute ga ik hum ervaringen vragen betreffende over-pressure op de de F-Lite.

Update, supersnelle reactie van Wim (sinds ik de F-Lites in huis heb schijnt alles supersnel te gaan  :-)  )
Hi Theo,
Je kunt de F-lite het best rijden op 4,5 bar. Dan zwabbert ie niet en is ie maximaal comfortabel. Voor wedstrijden mag ie, ook volgens de site van GoCycle, tot maximaal 5,5 bar worden opgepompt.
Groeten, 
Wim, onderweg naar de bronnen van de Maas.

3 opmerkingen:

  1. Hoi Theo,

    ik rij zelf ook sinds kort op F-Lites met mijn Quest. Ik heb de banden staan op 5,5 bar. Met mijn PM's reed ik altijd zonder problemen op 6 bar (maar liefst 8000 km, ik ben een rustige rijder). Een vriend van me met een Strada had echter ook een gescheurde PM en daar gingen we altijd maar tot 5,5 bar, dus het kan ook een slechte serie zijn waar jij je band toen uit had.

    groet,
    Budi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weer een goed excuus voor mij om de tuin gewoon de tuin te laten, beterschap met je oog!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Theo. De F-lites hebben hun duurtest gehad. Een 10 op glad/slecht wegdek bij droog en veel regen. Anders is het bij af en toe droog en dan weer regen, en nat wegdek. Dan wil de band wel eens lek gaan. En de band verwisselen in de stromende regen is lastig, als hij niet snel wil centreren. Het beste is de Swalbe Easy Fit te gebruiken. Groeten Kees.

    BeantwoordenVerwijderen