donderdag 1 september 2011

Ervaringen met de F-lites en met lekdichtende vloeistof


F-lite, mooie en snelle band !


Inmiddels heb ik 780 km gereden met de F-Lites en ik kan inmiddels wel wat eigenschappen vermelden:

Ik heb geen concrete testwaarden a la Schermer/v.Hattum , maar gewoon lekker subjectief gevoel. De F-Lites heb ik opgeblazen tot 5 atmosfeer, dat is nodig voor voldoende stabiliteit. Boven de 50km/uur vind ik het sturen met deze banden nog steeds een beetje slap. Ook heb ik het gevoel dat de Strada met natte bochten iets eerder gaat schuiven dan met de Marathon Plus of Vredestein PM. Brede velgen zouden dit kunnen verbeteren.

Ik ben echter zeker overtuigd van het lichter lopen van de F-Lites op alle soorten wegdek; de Strada is nu beslist sneller, ik denk zo een twee km/uur. Het comfort is met 5 bar nog steeds acceptabel.

Vandaag na 780 km mijn eerste lek en direct erna binnen 3 kilometer er nog twee bij. Zoals ik al eerder heb gemerkt komt een lekke band nooit alleen; het eerste lek openbaarde zich als een felle sisser die na een 10tal seconden weer over was door de lekdichtende vloeistof. Een kilometer verder nog zo een voorval met wederom genezing. Inmiddels was ik ook op mijn werk aangekomen en vanavond voor vertrek een beetje bijgepompt maar binnen een kilometer weer een felle sisser, echter deze genas niet omdat er niet meer voldoende vloeistof over was. Dus band gewisseld. 

Concluderend: 
- snelle band
- mooie band om te zien
- matige wegligging
- gemiddelde lekbestendigheid


Wat ik frappant vind is dat ik 780 km rijd met deze banden en dan achter elkaar drie lekken banden heb met dezelfde band (links voor). Zo een fenomeen heb ik eerder meegemaakt. Ik begin daarom te vermoeden dat de antilekvloeistof op éen of andere manier toch lekprikkers aantrekt. Als je ziet werk een dikke laag snot er rond wordt gesproeid is het niet onwaarschijnlijk dat ook vuil aan de band blijft plakken. Inspectie van de binnenband levert twee gaatjes op, ver van elkaar verwijderd. Ik vermoed dan ook dat éen van de lekken is ontstaan door het losschieten van een “stolseltje”.



Dikke laag lekdichtende vloeistof aan de binnenzijde van de wielkuip.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten