In februari lukte het mij bij gunstige omstandigheden op 3x Marathon Plus een top te halen van 60km/uur. Dit was primair te danken aan Cookie Strada die me de dag ervoor een poepie had laten ruiken. In juni bij gunstige omstandigheden deed ik er nog 4 km/uur bij tot 64km/uur. Voor de critici, mijn GPS navigator geeft dezelfde snelheid als mijn teller.
Daarna nog meerdere pogingen gedaan, echter de top bleef steeds hangen tussen de 58 en 62. Voor een goede poging moet alles dus meezitten; een paar dagen rust, goed eten, meditatie en wind mee.
Twee weken geleden voelde ik me weer helemaal top en met de net geïnstalleerde F-Lites vertoefde ik in de veronderstelling dat ik mijn PR wel aan diggelen zou rijden. Helaas, ik kwam wel op de 64, maar er niet boven. Wel had ik het gevoel wat kracht over te hebben dat ik niet kwijt kon.
Ook vanmiddag zat alles weer mee; de banden op spanning, twee dagen rust, andijviestamppot in het vooruitzicht, wind mee, de tourkap op en “Battle Mountain” nog in mijn achterhoofd. Één of twee km erbij moest dus lukken. Vizier dicht en dan stevig in de pedalen, trekken en duwen trekken en duwen en dat steeds sneller.... 40, 45, een klein heuveltje, 45, 55, 61, dan een laatste explosie want het einde van de baan is in zicht …. Helaas het bleef weer bij 64 km per uur. Maar ook vandaag weer het gevoel dat ik nog wat kracht over had.
De F-lites leveren merkbaar meer snelheid. De toerkap gaf me vandaag ook het gevoel een paar km extra te geven, vooral met het vizier laag. Daar ligt het dus niet aan. Maar waar dan wel???? Ik geef de schuld aan de aandrijving, te veel kracht in de hoge omwentelingssnelheid van mijn maatje 46 Shimano schoenen.
Inmiddels heb ik adviezen ingewonnen bij de hogesnelheidsspecialisten. Daarom gaat Strada S039 morgen naar Dronten voor een groter voorblad en een grotere achterband in combinatie met nieuwe bredere velgen.
Dus: Indien je komende weken niets meer van me hoort betreffende dit onderwerp… dan ligt het echt aan mijzelf.
64 km/u in een Strada is echt gruwelijk hard hoor. Bij 45 - 50 km/u is het verschil met een Quest al 5 km/u, in het voordeel van de Quest dan. Bij 64 km/u is het verschil met een Quest zeker 6 tot 7 km/u. Dit zou betekenen dat je in een Quest 70 tot 71 km/u zou rijden.
BeantwoordenVerwijderenDat zou heel dicht bij 'mijn' record van 72 km/u zijn.
Wel moet ook ik voor nog hogere snelheden een groter voorblad dan 57 tanden hebben.
zou mijn voorblad er in passen?
BeantwoordenVerwijderenik weet niet wat je nu hebt
Gaat je teller wel verder dan 64 km..hihihi.
BeantwoordenVerwijderenGroet Jan.
Gelukkig maar dat die tourkap niets uitmaakt qua snelheid, anders had ik er óók een moeten kopen :D
BeantwoordenVerwijderenTheo, mag je niet bij wijze van uitzondering een keer de startbaan op Schiphol gebruiken voor je recordpoging? Of is dat asfalt te grof? ;-)
BeantwoordenVerwijderenHa Tejo,
BeantwoordenVerwijderenMooie snelheid toch? Ik kan alleen maar jaloers zijn, want ik heb nog niet zoiets bereikt, zit nog begin 50. Ik zal gaan mediteren en stamppot eten.
Succes, je haalt de 70 toch wel een keer?
Groet, Casper
Ik heb 72 gehaald met mijn vorige (niet Carbon) Quest met een 57 voorblad. Met huidige Carbon Quest 532 heb ik nog geen recordpoging gedaan, rijd meestal tussen de 45 en 50 cruising speed (met racekap) en doe toch dagelijks wel een sprintje waar ik net of net niet de 60 aantik. Ben het eens met Wim dat je inderdaad een groot voorblad moet hebben om 70+ km/uur te halen. Ik heb 53 en 61 voorbladen. Succes! Het gaat je vast wel eens lukken.
BeantwoordenVerwijderenRené