vrijdag 27 januari 2012

#@$% Ketting !!!



Ik ken mijn eigen krachten niet denk ik; vanochtend in Ouderkerk vanuit stilstand tegen het talud op van de brug over de Amstel, plots een harde knal in het voor-onder en de ketting naast de bladen. Dit gebeurt wel vaker als ik van het middenblad optrek, maar dan wip ik hem er wel weer op. Nu niet, de ketting zat muurvast. Dus om 6.30 uur in het donker de fiets op z’n kant en het deksel van de derailleur geopend. Geen ketting te zien …. Onder het zadel de kettingloop maar geopend en tot mijn grote verbazing zie ik er twee stukken ketting liggen. De ketting was finaal doorgebroken en ook een sluiting had het begeven. Einde verhaal dus. De latex handschoenen maar weer uit en Cookie-ANWB-Strada gebeld die vandaag met de auto ging. Hij was nog niet op pad en kon mij binnen een half uur oppikken. Zelf liep ik nog een kilometer door naar de Brandweerkazerne van Amstelveen waar ik mijn fiets mocht stallen in een inpandige verwarmde garage. Wat een service van die aardige mannen !

Even later kwam Cookie al aanrijden en leverde mij voor de deur van het werk af.


’S avonds bleek de service nog uitgebreider want Cookie had ook de dakdragers en spanbanden meegenomen en leverde mij, na een voedzame boerenkoolmaaltijd van z‘n vriendin Christine thuis af compleet met fiets !

Erwin en Christine, nogmaals dank !



Wat ketting breuken betreft heb ik deze maand een topmaand; 3 breuken binnen éen maand: OlieBollenTocht , 10 jan , en vandaag dus. 
Ik heb nog een geheel nieuwe ketting liggen, dus deze 8000km oude "aaneenschakeling van rampen" gaat de vuilnisbal in.


7 opmerkingen:

  1. Hoe krijg je het voor elkaar? Ik heb nog nooit van mijn leven een kettingbreuk gehad.

    Wim - op de Roets ook nog geen Dyneema breuk........;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Theo. " De ketting is zo sterk als de zwakste schakel " Is de schakel doormidden, of daar waar de schakel geponst is ? KMC heeft "Heavy Duty" en 9 speed "Double X Durability kettingen voor Race, ATB en Trekking. Groeten Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Theo,
    Is de sluitschakel mogelijk open gegaan? Velomobiel.nl gebruikt een makkelijk te openen sluitschakel.
    In Ierland ben ik ook een keer mijn ketting kwijt geraakt.
    Was ook de sluitschakel losgeschoten.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat Wim schrijft was gelijk ook mijn gedachte. Ik meen rechts dan ook een halve sluitschakel te zien.
    Na een breuk krijg je een soort 'elastiek'-effekt dat een kracht naar voren veroorzaakt.
    Waarschijnlijk al genoeg om 'm in 2 helften te laten schuiven...
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een pech Theo, gelukkig heb je collega's die niet alleen te hulp schieten, maar ook nog meedenken.
    En die brandweerkazerne is volgens mij dezelfde als waar jij "gestrand" was na die aanrijding met de onfortuinlijke fietster...

    Gr. Robert-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. RJ: Klopt, de brandweerkazerne heeft al veel meegemaakt. Sportieve lui daar, heel behulpzaam.

    Betreffende de ketting begin ik ook te vermoeden dat het door een sluitschakel gekomen kan zijn. Zondagmiddag ga ik het onderzoeken.

    Mick: Klopt, je ziet er een halve schakel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En doe eens wat aan de datumstempel van je camera ;-)

    BeantwoordenVerwijderen