maandag 6 februari 2012

KouKlooien

Het afplakken van de trapgaten met tape is niet een groot succes omdat de tape nog wel eens wil loslaten. Meestal nadat je met een voet van de tunnel uitglijd over de gevormde rijp bij het uitstappen na een ijzige rit. Ook raak je met je hak het tape bij elke omwenteling. Ik heb ook al eens lycra gebruikt maar dat begon wild te klapperen toen het nat werd en ging daardoor niet lang mee. Voorheen bij mijn Alleweder gebruikte ik bizonyl (vrachtwagenzijl), dat is erg sterk en hecht heel goed aan zelfklevend klittenband. Ik had nog een stuk liggen. Om te voorkomen dat mijn schoenen het zijl raken heb ik een flens van hardschuim tussen het zijl en de carrosserie ge-klittenband . Het zijl bleef tijdens de ritten vandaag goed zitten. De ventilatie is wel veel minder getuigen de mist in de velomobiel tijdens het rijden. De bruine bonenmaaltijd die ik voor vanavond had geplanned heb ik dan ook maar vervangen door witlof.

Afgelopen weekeinde ook weer de noppenband gemonteerd op het achterwiel omdat de Strada vorige week vrijdag met de sneeuwval een paar bruggen niet opkwam door een slippend achterwiel. Ondanks het afblazen van de Marathon Plus tot ongeveer 1 atmosfeer had de band weinig extra grip. Wel veel extra rolweerstand. Vandaag bij -8 heen en -6 terug was de Strada weer niet vooruit te branden. Kruissnelheden van 26-28 km beginnen normaal te worden en op een enkele rit WW verkeer doe ik een half uur extra. Ik speel daarom al langere tijd met de gedachten om de Marathon Racer banden eens te proberen die al anderhalf jaar liggen te verstoffen. Deze heb ik vanavond gemonteerd.

De spakenstonden zijn denk ik nog nooit bijgespannen (nu  > 9300km) en stonden erg slap, tevens zat een slag van wel 10mm in de rechtervelg omdat deze een paar weken geleden een stoeprand tegenkwam. De slag er met een paar blokjes hout en een grote kunststof hamer uitgetimmerd en de spaken weer op spanning gebracht. Morgen de testrit, ik ben benieuwd!

Update:
De Marathon Racer rijdt merkbaar lichter, zelfs vanochtend bij -12 (4 graden koeler dan gisteren). Een kruissnelheid van 30 – 32 kpu is weer mogelijk. De hogere snelheid registratie heeft natuurlijk ook te maken met de kleinere wielomtrek door de dunnere band (20 x 1.5).

1 opmerking:

  1. Hi Theo,
    De goede kwaliteit Lycra kan 6x zijn eigen lengte worden opgerekt.
    Klappert, zelfs met ijs en water erin, echt niet.
    Pas op de Marathon Racer. Deze is lekgevoeliger dan Kojaks.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen