De Fietsersbond stelt dat bij een ernstig ongeval (lees harde klap met het hoofd) je hersens tegen je schedel klotsen door onvoldoende dempende werking van de helm. Echter mijns inziens zit bij de meeste mensen de schedel vol en valt er weinig te klotsen (?). Verder is mijn ervaring dat de meeste ongevallen gebeuren bij relatief lage snelheid en daar biedt de fietshelm wel degelijk een goede bescherming tegen impact en schaafwonden.
Mijn conclusies:
- de helm helpt echt met voorkomen van letsel aan je hoofd (blog Cees)
- met de fiets veel vaker een ongeluk dan met de auto
- met de bukfiets is de kans op letsel groter dan met een velomobiel
- met de velomobiel heb je de grootste kans op letsel bij het omslaan
Ik kan me wel verplaatsen in de mening van de Fietsersbond dat een algemene helmplicht voor fietsers het aantal gereden fietskilometers doet dalen en daarmee de kans doet toenemen op meer hart en vaatziekten. En daardoor ongezonder.
Tevens moeten we niet vergeten dat het gros van de leden van de Fietsersbond op een stadsfietsje rijdt en niet op een racefiets of velomobiel. Ik denk daarom dat de Fietsersbond wel degelijk gelijk heeft met z’n aanbeveling om de helm niet verplicht te stellen! Maar veiliger zonder helm? NEEEE.
WIELRENNERS EN VELONAUTEN, DRAAG EEN HELM !!!!
Hieronder mijn ervaringen in 21 jaar en ongeveer 100.000 km
type fiets
|
situatie
|
snelheid
|
letsel
|
Zonder helm (1990 – 1995)
| |||
sportfiets
|
overstekende fietser schiet uit een uitrit
|
30 kpu
|
gekneusde ribben
|
racefiets
|
over de kop op een bospad
|
25 kpu
|
sleutelbeen
|
racefiets
|
Kom in onoverzichtelijke bocht een kudde schoolkinderen tegen
|
20 kpu
|
gekneusde arm en hoofdwond
|
Met helm (1996 – heden)
| |||
racefiets
|
plots afslaand tegemoetkomend kind
|
35 kpu
|
gekneusde schouder, ribben (helm raakt flink de grond)
|
racefiets
|
tegemoet komende auto op smalle weg let niet op en raakt me
|
35 kpu
|
geen letsel, buiteling *met helm op de grond
|
racefiets
|
afdaling in Frankrijk; ik slip in grit en raak een rotswand
|
50 kpu
|
gekneusde ribben, verbrijzeld sleutelbeen. * helm raakt flink de rotsen
|
velomobiel
|
Een volledige rol met de velomobiel
|
35 kpu
|
geen letsel, *helm stuitert en schraapt het asfalt
|
velomobiel
|
geen voorrang van auto
|
10 kpu
|
geen letsel
|
sportfiets
|
voorvork breekt en sla over de kop
|
zere nek en schaafwonden. *Met mijn volle 100 kg met helm op de grond
| |
velomobiel
|
op kruising fietser op het voetpad rijdend in verkeerde richting
|
10 kpu
|
geen letsel
|
racefiets
|
Bij slagboom Schiphol slaat stuur dwars en sla over de kop
|
5 kpu
|
gekneusde ribben. *helm op de grond
|
velomobiel
|
geschept door auto op een overzichtelijke rotonde
|
30 kpu
|
geen letsel
|
velomobiel
|
een op het fietspad rijdende auto duwt me van het pad
|
0 kpu
|
geen letsel
|
velomobiel
|
fietser steekt voorrangskruising over
|
35 kpu
|
geen letsel (fietser zwaar gewond)
|
velomobiel
|
rechtsafslaande auto geeft geen voorrang aan rechtdoorgaand verkeer
|
0 kpu
|
geen letsel
|
Helemaal eens!!!
BeantwoordenVerwijderenGroet, F. (Q583)
Ophouden die helm !
BeantwoordenVerwijderengroet
Paul (S94)
Toeval?
BeantwoordenVerwijderenOp het blog van 'En vélomobile' (http://envelomobile.wordpress.com/2012/03/21/pourquoi-porter-un-casque-en-velomobile/) was gisteren ook al een vermelding met een link naar hetzelfde stukje van Cees.
geen toeval, het was de inspiratie.
VerwijderenVreemde redenatie van Fietsersbond en ook Ligfiets.net. Het ontwerp van de fietshelm deugt kennelijk niet. Dan lijkt me het voor de hand liggen om de regelgevers daar eens duchtig op aan te spreken en in afwachting van hun ongetwijfeld geschrokken en daarom flitsende reaktie het principe "alle beetjes helpen" toe te passen.
BeantwoordenVerwijderenDaar heb je een goed punt. Bij toeval ben ik er achtergekomen dat een skihelm ook prima te gebruiken is in een velomobiel. Geen uitsteeksel achter je hoofd.
VerwijderenDe wanddikte rondom je hoofd is ook veel minder. Er is ook een bescherming in de nek.
Hij blijft beter op je hoofd zitten.
Ondanks dat hij niet voor fietsen is goedgekeurd is een bergsport klimhelm of kanohelm volgens mij ook geschikt. De Kongscarab is een tussenvorm die wel is goedgekeurd voor fietsgebruik.
Jouw statistiek laat wel zien dat je een brokkenpiloot bent, Tejo. Ik heb in evenveel kilometers nagenoeg geen enkel probleem gehad. Maar ja, statistiek is geen wetenschap heb ik onlangs geleerd. Doe wat je zelf prettig vindt, het is je eigen hoofd.
BeantwoordenVerwijderenEven echt reageren op je blog waar je zegt: 'Maar veiliger zonder helm? NEEEE.'
BeantwoordenVerwijderenDat is een overdrijving de andere kant op.
Je brengt toch weer wat gewicht aan op je hoofd, namelijk de helm. En die krachten moet je nek toch maar weerstaan als er grote krachten op staan (kan je nek dus niet, niet altijd).
Gevolg: je slaat eerder met een helm tegen iets (grond?) aan. En dan roepen dat de helm je gered heeft…
Ook je hoofd wordt wat groter (helm), dus schraap je ook eerder het asfalt. En dan roepen dat de helm je gered heeft…
Dus: 'Veiliger zonder helm? Soms!'
Ik heb, gelukkig, heel wat minder ongelukken gehad, en hou dat hopelijk ook zo! Soms helm, soms niet (geen touw aan vast te knopen).
Ja ik lees hier misschien wel de ervaring van iemand die voorrang neemt,te snel gaat in bepaalde gebieden of geen talent heeft qua reflexen.Idd doen wat ieder goeddunkt.rij in binnen en buitenland op race,atb en strada vanaf 10 levensjaar[geen strata en atb;) maar op een stel dronken pubers die het met opzet aanreden blanco lijst.
BeantwoordenVerwijderenBeste ligfietsgenoten,
BeantwoordenVerwijderenDe Fietsersbond stelt dat bij een ernstig ongeval (lees harde klap met het hoofd) je hersens tegen je schedel klotsen door onvoldoende dempende werking van de helm. Zouden bromfietsers en motorrijders hun helm dan ook maar aan de wilgen moeten hangen?
Zie overigens ook de rubriek "helmpje op, helmpje af" in een eerder blogbericht.
Binnen 100.000 km val je idd onder de categorie brokkenpiloot, maar er zijn verzachtende omstandigheden. Je hebt er maar liefst 21 jaar over gedaan. Het is ook niet allemaal jou schuld.
BeantwoordenVerwijderenMerk iedereen even op bij de ongevallen met de velomobiel: geen letsel.....
Ik zeg, draag een helm als je vind dat het nodig is.
Op de roeifiets en zelfs de Raptobike heb ik hem niet altijd op.
In de velombiel en op de tandem voel ik mij kwetsbaar zonder helm.
Geen letsel voor de velomobielrijder dan....
Verwijderengrz mo
Voorvork probleem ook eens gehad, zonder helm. Doet best pijn he ;)
BeantwoordenVerwijderenDe val zelf herinner ik me niet meer, het eerste wat ik weet na de val is de opmerking van een helpende 'hand' "Hij ademt terug..." Nooit geweten wie dit was, ben die persoon wel zeer dankbaar.
Een goede helm is verstandig, geloof me.