Het is ’s avonds 30 november en net voor de
Hollandse brug richting Almere rijd een wielrenner me vlot voorbij. Even later een felle
strijd in de klim waarbij ik aardig aan mijn limiet raak, met 32kpu naar boven.
Het is geen heftige helling, ik denk zo'n 2 a 3 procent, maar de klim is wel erg lang en
18 meter hoog vanuit de Muiderpolder. Net voor de top geeft de renner het
plotsklaps op en kan ik hem passeren. Heerlijk, heeerlijk, Heeeeerlijk is dat ; dan voel
ik me weer een Jonge God, wel een ouwe Jonge God natuurlijk want ik ben buiten adem en
onder de racekap is het benauwerig van eigenwaan. De brug af met mijn velomobiel met een totaal
tonnage van 160kg gaat al snel tegen de 55kpu en van bukrenners dan doorgaans geen
last.
2 kilometer verder sukkel ik in een
diepe overwinningsroes weer over het fietspad en laat me verrassen door de pezige
renner die me onverhoeds voorbijschiet en me geen kans meer laat omdat hij
daarna bij Station Poort al glunderend een andere route neemt.
Het is 9 december en het weer geeft veel zon, 9 graden en een matige wind. Goed weer voor bukracers, ik heb er zin in vandaag!
Het is 05.25 uur en de Strada rolt de
garage uit, dit keer geen racekap en ik kan dus heerlijk om mij heen kijken; heldere
hemel met een mooie scherpe Maansikkel in het oosten, Jupiter er net onder en Venus fel in het
zuidoosten. De sikkel, de ster, en dat oosten doen me denken aan het oude communisme,
lekkere dictatuur, lijkt me wel wat maar dan wel met mij als leider. Niet dat
ik dat kan, maar ik zou wel verplichten dat alle wielrenners tussen Almere en
Schiphol met aangeknepen remmen moesten rijden. Dat zou ze leren !
Laat maar gaan …. denk ik eerst nog, echt te hoog gegrepen…… Even later toch maar kijken of ik op afstand
z’n snelheid kan volgen. 38kpu, oeps, de klim moet nog beginnen en hij ligt
zeker al 70 meter voor. We slaan af en het asfalt begint te stijgen, ik zet aan en even later slaat de stoom van de ketting. Met 35 kpu naar boven, mijn absolute bovengrens en de renner loopt
gelukkig niet verder uit. Ik troost me met de gedachte dat ik dan misschien
niet als eerste boven ben, maar dan wel weer een enorme prestatie heb verricht.
Net voor de top gebeurt dan toch nog het onverwachtte !!!!!!!!!! De renner richt zich op en stort in. Net op
tijd, ik kan zegevieren en de hete hijglucht giert dan ook zingend door m’n
keel !!! In de afdaling komt de renner helaas
snel weer bij maar in de kilometer lange afdaling tikt m’n Velo met gemak de
60kpu aan. Tjakaaaa !!!!
2
kilometer verder sukkel ik in een diepe overwinningsroes weer over het fietspad
en laat me wederom verrassen door de renner die me onverhoeds voorbijschiet en
me geen kans meer laat omdat hij daarna bij Station Poort een andere route
neemt......
Ik toeter hem nog na, van “was leuk die
strijd”, of “had je me toch nog” of gewoon “tot ziens”. Hij kijkt nog even om,
met een gulle lach.
Een bukker met verlichting, hoe is het mogelijk
BeantwoordenVerwijderenDaar kunnen de schoolkinderen hier een voorbeeld aan nemen
Ik ben wel benieuwd wat voor Wattage deze bukker moet trappen om dit allemaal zo te doen. Daar kan ik wel respect voor hebben!
BeantwoordenVerwijderenGroet
Erwin en Tante Lies
Door je massa zou je toch de heuvel af toch makkelijker moeten kunnen winnen dan heuvel op?
BeantwoordenVerwijderenBelle, dat klopt. Heuvel af ben ik echt onverslaanbaar
BeantwoordenVerwijderen:-))
BeantwoordenVerwijderenWederom fantastisch leesvoer. Lange tijd niets van je gelezen, maar nu in korte tijd meerdere blogs, thumbs up!
BeantwoordenVerwijderenAls 'proletarisch dictator' zou ik het verbieden velomobielen op-, in- of achter- voertuigen met een verbrandingsmotor te verplaatsen t.b.v. een NVHPV-evenement !
BeantwoordenVerwijderen