woensdag 9 december 2015

Heftig maar niet genoeg :-)


Het is ’s avonds 30 november en net voor de Hollandse brug richting Almere rijd een wielrenner me vlot voorbij. Even later een felle strijd in de klim waarbij ik aardig aan mijn limiet raak, met 32kpu naar boven. Het is geen heftige helling, ik denk zo'n 2 a 3 procent, maar de klim is wel erg lang en 18 meter hoog vanuit de Muiderpolder. Net voor de top geeft de renner het plotsklaps op en kan ik hem passeren. Heerlijk, heeerlijk, Heeeeerlijk is dat ;    dan voel ik me weer een Jonge God, wel een ouwe Jonge God natuurlijk want ik ben buiten adem en onder de racekap is het benauwerig van eigenwaan. De brug af met mijn velomobiel met een totaal tonnage van 160kg gaat al snel tegen de 55kpu en van bukrenners dan doorgaans geen last.
2 kilometer verder sukkel ik in een diepe overwinningsroes weer over het fietspad en laat me verrassen door de pezige renner die me onverhoeds voorbijschiet en me geen kans meer laat omdat hij daarna bij Station Poort al glunderend een andere route neemt.
 
Het is 9 december en het weer geeft veel zon, 9 graden en een matige wind. Goed weer voor bukracers, ik heb er zin in vandaag!

Het is 05.25 uur en de Strada rolt de garage uit, dit keer geen racekap en ik kan dus heerlijk om mij heen kijken; heldere hemel met een mooie scherpe Maansikkel in het oosten,  Jupiter er net onder en Venus fel in het zuidoosten. De sikkel, de ster, en dat oosten doen me denken aan het oude communisme, lekkere dictatuur, lijkt me wel wat maar dan wel met mij als leider. Niet dat ik dat kan, maar ik zou wel verplichten dat alle wielrenners tussen Almere en Schiphol met aangeknepen remmen moesten rijden. Dat zou ze leren !
 
 
Op het werk aangekomen is het nog pikkedonker en als ik ‘s avonds de deur weer uitstap kan ik nog net de zon zien wegzakken achter de startbanen. Gelukkig dus toch nog een paar zonnestraaltjes in de rug plus een stevige wind, ook lekker. De route vordert voorspoedig en al na een uurtje peddelen in het pikkedonker nadert de Hollandse brug. Op dat moment komt me van achteren met hoge snelheid een felle lamp naderbij ik verwacht dan ook een brommertje dat langszij zal schuiven. Maar de desillusie is groot als er met grote snelheid een slanke bukrenner voorbij knalt…..    Shit, het lijkt wel de professionele bukforens van vorige week maandag,  en vorige week woensdag ….

Laat maar gaan …. denk ik eerst nog, echt te hoog gegrepen……    Even later toch maar kijken of ik op afstand z’n snelheid kan volgen. 38kpu, oeps, de klim moet nog beginnen en hij ligt zeker al 70 meter voor. We slaan af en het asfalt begint te stijgen, ik zet aan en even later slaat de stoom van de ketting. Met 35 kpu naar boven, mijn absolute bovengrens en de renner loopt gelukkig niet verder uit. Ik troost me met de gedachte dat ik dan misschien niet als eerste boven ben, maar dan wel weer een enorme prestatie heb verricht. Net voor de top gebeurt dan toch nog het onverwachtte !!!!!!!!!!  De renner richt zich op en stort in. Net op tijd, ik kan zegevieren en de hete hijglucht giert dan ook zingend door m’n keel !!!  In de afdaling komt de renner helaas snel weer bij maar in de kilometer lange afdaling tikt m’n Velo met gemak de 60kpu aan. Tjakaaaa !!!!

2 kilometer verder sukkel ik in een diepe overwinningsroes weer over het fietspad en laat me wederom verrassen door de renner die me onverhoeds voorbijschiet en me geen kans meer laat omdat hij daarna bij Station Poort een andere route neemt......

Ik toeter hem nog na, van “was leuk die strijd”, of “had je me toch nog” of gewoon “tot ziens”. Hij kijkt nog even om, met een gulle lach.

 

7 opmerkingen:

  1. Een bukker met verlichting, hoe is het mogelijk
    Daar kunnen de schoolkinderen hier een voorbeeld aan nemen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben wel benieuwd wat voor Wattage deze bukker moet trappen om dit allemaal zo te doen. Daar kan ik wel respect voor hebben!

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Door je massa zou je toch de heuvel af toch makkelijker moeten kunnen winnen dan heuvel op?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Belle, dat klopt. Heuvel af ben ik echt onverslaanbaar

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wederom fantastisch leesvoer. Lange tijd niets van je gelezen, maar nu in korte tijd meerdere blogs, thumbs up!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als 'proletarisch dictator' zou ik het verbieden velomobielen op-, in- of achter- voertuigen met een verbrandingsmotor te verplaatsen t.b.v. een NVHPV-evenement !

    BeantwoordenVerwijderen