zaterdag 9 september 2017

Gehakt met tomatensaus in mijn banden

 











Afgeopen vrijdag rol ik lekker over de weg naar het werk. Het is nog donker maar ik heb prima zicht door de goede verlichting van mijn Velomobiel. Stevige tegenwind en het plenst van de regen, het deert me niet, ik zit lekker te pedaleren in mijn warme bakkie. Wie doet me wat ! ..... Toch ... ? Oh neeee ... De neus van de velo begint te zoeken en het fietsen gaat zwaarder en de snelheid neemt desondanks stevig af. Ik heb dit al vaker meegemaakt en het betekent niet veel goeds. Holyshit, ik zat zoooo lekker .......

 

 
Toch een primeur; mijn eerste lekke band met de QV; 1200km op de teller. Ik rij nog op dunne lichtrollende zomersliks, Scorchers aan de voorzijde en F-Lites achter. Deze banden staan niet bekend om hun lekbestendigheid maar gelukkig dankzij de antilekvoeistof loopt de band niet geheel leeg. Ze is wel veel te zacht om verder te rijden. Beetje bijpompen dacht ik nog dan kan ik weer verder maar het anti-lek propje schiet los en de band blijft fluiten tot hij helemaal leeg is. Dan maar wisselen, binnen en buitenband tegelijk en in een kwartiertje gefikst.

Eerdere ervaringen met antilekvloeistof waren ook al niet zo bevredigend.

 
 

Thuis de lekke band bekeken en ik vind er een sneetje in van 2mm (bij zachte band). Ook voel ik een paar stevige gezwellen in de band die mij verontrusten, het moet er uit. Ik concludeer dat alle anti-lekvloeistof is gaan stollen dus snij ik de band open om de prut er uit te laten. Tot mijn verbazing komt er een bord vol gehakt uit met tomatenroomsaus. Tja, de jongens en meisjes van Velomobiel.nl proppen hun lunch maar in mijn banden. Nu begrijp ik waaron ze zo dun zijn J.

Mogelijk ook is het uitgewerkte  anti-lekvloeistof met ook nog veel aktieve vloeistof.

Bij het wisselen van de andere 3 banden voel ik ook daar stevige klonten, jammer dus, er mankeerde relatief niets aan de lekke band ....

Zuinig als ik ben de lekke band twee plakkers gegeven en weer gemonteerd met de meer betrouwbare All Season Schredda’s rondom.

 

8 opmerkingen: