vrijdag 2 februari 2018

De kunst van het trager worden

De laatste weken vooral ’s ochtends slak ik met de velo naar het werk en na het douchen sleep ik mij naar mijn bureautje aldenkend ”morgen weer met de auto”.

Eigenlijk bedoel ik de kunst van het accepteren van het trager worden; het wil niet meer zo snel en ik ondervind steeds meer weerstand in alle vormen.

Hulde aan de Angelsaksen die wel drie woorden voor weerstand hebben zoals “resistance”, “friction”, “drag”. Ik zal maar zeggen dat ik de laatste tijd een hoge weerstand ondervind om extra vroeg mijn bed uit te glijden om met mijn low air-drag velomobile met great friction disk-brakes en om vooral de high resistance-aandrijving te overwinnen om naar het werk te pedaleren….

Natuurlijk geef ik eerst het materiaal de schuld zoals ook vorige winter toen  ik met mijn Strada op z’n Marathonnetjes ondanks veel inspanning geen wielrenner meer voorbij kwam. Gelukkig lag er afgelopen zomer een nieuwe velomobiel in het verschiet. Toen ik de nieuwe QV in augustus ophaalde kwam ik meteen weer lekker op tempo en kon ik de kentekenplaatfietsen weer aan. Na een maand helaas al zag ik de kentekenplaatjes al steeds weer kleiner worden.

Bij Velomobiel.nl na een grondige inspectie van de QV bleek alles prima in orde dus aan Theo van VM het stroopissue voorgelegd. Het kwam hem bekend voor, het is de “Euforie factor” zegt hij. Theo komt het vaak tegen! Met een nieuwe fiets en hooggespannen verwachtingen gaat het als een speer maar na verloop van tijd ebt het weer weg.

De euforie factor, zoals Theo het noemt, dat is de positieve emotie die je prestaties kan verhogen zoals de schaatser die wordt aangemoedigd in het stadion of door de hoge verwachting van een nieuwe fiets. Theo vertelt dat Clement Pillette er onderzoek naar heeft gedaan met z’n vermogens-sensor op de trapas en ontdekte dat je prestatie inderdaad tijdelijk hoger wordt na een goede of boze emotie. Ik hoop hiervan ook nog een grafiekje te ontvangen.
 

Wat Clement daarnaast in kaart brengt is dat ’s winters de lage temperatuur en bandenkeus een grote invloed hebben op de benodigde energie en snelheid. Clement toont een interessante grafiek die laat zien dat de benodigde energie omgekeerd evenredig is met de temperatuur, tot wel 30%. Ik schat in dat met de huidige 4x Marathon plus het verschil nog wel groter is.

 
Gelukkig, ik kan “het materiaal” toch nog een beetje de schuld geven. Alhoewel ik mij niet kan herinneren dat het mij in het verleden ook zo moeilijk afging. Mogelijk gaat mijn geheugen ook achteruit ….

Op de site van Wim Schermer vond ik nog een aantal heel interessante grafieken die Clement Pelitte heeft verzorgd met veel bandenonderzoek van Wim. Bewonderenswaardig onderzoek! Het blijkt dat een 24 graden tempratuur daling ongeveer 6 Watt energie kost en dat Marathon plus bij 35kpu 50% (50 Watt) meer rolweerstand geven dan F-Lites. Dit is dan nog bij een gewicht van 100kg totaal, met mijn 160kg komt daar nog eens 50% bij (75 watt). Ter referentie, een goede fietser levert tussen de 130 en 150 Watt continue. Het is dus eigenlijk nog een wonder dat ik vooruit kom. Hierboven en onder de grafieken (iets ingekort om bij mijn eigen snelheidsbereik te blijven).  

 


Update:  Ik herinner me dat ik al eens eerder flink zat te tobben met hetzelfde issue (2012), ik rekende uit dat 22 graden temperatuurdaling ongeveer 10% meer luchtweerstand geeft; 10% van 52 watt = 5 watt, wat dus redelijk overeenkomt met de grafiek.

10 opmerkingen:

  1. Hi Theo,
    I also found out is that I can deliver more watts in the winter than in the summer because I don't overheat! For my 41km one way commute, I average 134W in the summer and 145W in the winter. Currently, using the same tires in the summer and winter, the difference is about 15% extra effort. Please note that I am using Latex tubes that are less temperature sensitive than butyl; they are also much better against puncture but you need to re-inflate them twice a week. Greetings, Clément

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Concerning the extra power delivered when a "situation" increases my adrenaline: it's really impressive, I am immediately cruising 20W higher without noticing it in my legs (I can well notice it on the heart rate monitor). Hormones can really make you faster...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Clement, Thanks for comments. I am also impressed by your research and presentations!

      Verwijderen
  3. Inderdaad indrukwekkend onderzoek, wat ons gevoel geheel bevestigd.
    Ook ik weet gelijk wat je bedoelt, en ondervind het zowat dagelijks aan den lijve..........
    De nieuwe QV liep inderdaad als een speer! En goed bekeken doet ie dat nog, maar waarom gaat het zo traag?
    Winter inderdaad, temperaturen die constant rond het nulpunt schommelen, sneeuwtroep op de wegen, of natte rommel, en als het dan toch eens droog is rijdt ik nog steeds met spijkerbanden rond. In die spijkerbanden ligt dan ook nog Anti-Platt, om lekrijden door doorgedrukte spikes te voorkomen.........Die Marathon Winterbanden met inleg wegen 1½ kilo per stuk, tegen 300 gram voor een Shredda 40/406 vouwband, hetgeen er voor zorgt dat er nu nog eens 5 kg extra gewicht aan m'n kont "hangt", het totaal gewicht van de rijklare fiets met zooi komt nu op 50 kg, en dan is het aanhangende slijk in de wielkasten daar nog niet bij gerekend........De rolweerstand van die spikes is ongeveer een factor 3 groter dan die van de Shredda's, dat merk je gelijk als je ze er om hebt!
    De koude lucht is ook niet echt goed voor m'n gevoelige luchtwegen (astma) dus doe ik het ook iets rustiger aan, en het lijkt sowieso allemaal wat meer moeite te kosten.......
    Nou ja, het is een kwestie van overleven, we gaan weer naar de lichtere en warmere tijden toe, zo gauw de zomerbanden er weer om kunnen gaat het al een stuk beter!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Grappige tekening ook Theo!
    Bij toeval heb ik ontdekt dat als je een tekeningetje opslaat als 'PNG' de witte achtergrondkleur verdwijnt en hij opgaat in de achtergrondkleur van je blog.
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als de Quest 100% goed in orde is, dus sporing, kettingloop, racekap, schokdemping en GoCycle banden voor en Almotion achter, dan lever ik in de winter 10% snelheid is. Betekent bij hartslag 120 nog steeds 40 km/u waar dit in de zomer 43 tot 45 km/u is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Volgens mij zegt Wim hierboven dat je jezelf gewoon aanstelt, Theo ;-)

    Heb overigens dezelfde 'Euforie-effect' ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen