zondag 30 januari 2011

Communikletsen met de Velophone

Vrouwlief en ik gaan des zondags vaak fietsen in den Velomobiel. Vanwege de afstand tussen de Velomobielen, het windgeruis en fietsgerammel is communicatie lastig. Enige basale communicatie doen we per claxon en ik kan je zeggen: mijn vrouw begrijpt mij niet. Daarom hebben we een BIM interphone aangeschaft bij DealExtreme.
De interphone is eigenlijk ontworpen voor motorrijders en moet werken over een afstand van 1000 meter en een snelheid van 120 km/uur. Beide limieten zullen we niet vaak overschrijden dus achtte ik het setje wel geschikt voor ons doel.
Losse beugel
Zelfde soort beugel, maar nu met de zender op de helm
De installatie van de interphone is ontworpen voor een motorhelm die lager over je oren zakt dan een fietshelm. Ik heb daarom een paar beugels gemaakt van aluminium strip en klittenband. Eén beugel, die voor mijzelf, heb ik aangepast voor een fietshelm en die van vrouwlief voor gebruik zonder helm.

In eerste instantie ziet het setje er mooi uit, maar als je het beter bekijkt doet het toch een beetje goedkoop aan. Dat kan ook eigenlijk niet anders want het was ook goedkoop (108 Euro); de luidsprekers zijn zeker niet waterdicht en de knopjes zijn zonder “gevoel”. Het instructie boekje is niet erg duidelijk maar na 20 minuten studeren had ik het setje toch aan de praat. De test in huis geeft een aanwezige 50Hz brom en de verbinding verbreekt als ik 60 meter naar buiten loop. Geen ijzersterke start dus, maar morgen gaan we het echt proberen en laat ik je de resultaten weten.

Dat "morgen"zou vandaag (zondag) zijn, echter na 20 minuten klooien om hem aan de praat te krijgen maar in de hoek gegooid en zonder Velophone gereden. Vanavond weer een kwartiertje besteed an instellen en proberen en uiteindelijk het probleem gevonden: éen van de stekertjes kon toch nog een milimeter dieper. Volgende week zondag dus opnieuw proberen. 

KzieJe

1 opmerking: