woensdag 19 oktober 2011

Schwalbe Marathon Pufff …

Vandaag de eerste rit met de Schwalbe Maraton Plus, alsof het anker uit hangt !  Ik merkte het al direct bij vertrek doordat ik merkbaar langzamer op gang kwam.

Mijn kruissnelheid is gedaald van ongeveer 37-38kpu naar rond de 35kpu. Ook van Jan Reus, die net z’n Marathon Plussen had gemonteerd, hoorde ik afgelopen zondag al dat het merkbaar zwaarder reed. Toch heb ik vorig winter seizoen zo’n 7000km gereden op de Marathon plussen en naar volle tevredenheid, maar toen kwam ik van de Vredestein PM’s en niet van de F-Lites. Het zal dus gewoon even wennen zijn.


Speciale mededelingen voor Jurren en Cookie Strada met wie ik regelmatig van Schiphol terug rij naar Almere:
- Jurren, je kansen staan er nu goed voor!
- CookieS, uh….. uhhhhhhh…. tot gauw...!

Update:
Vanochtend bij 4 graden bemerk je nog een nadeel van de Marathon Plus; bij lage temperaturen neemt de rolweerstand nog meer toe, meer dan bij andere banden. De kruissnelheid ligt dan rond de 32/33kpu.
Tot overmaat van ramp in een onoplettend moment werd ik nog ingehaald ook door een wielrenner in de klim van de Hollandse brug, normaal gesproken tik ik hem dan 50 meter veder weer af maar er was op de Marathon Plus geen beginnen aan. Pas aan het einde van de afdaling ging ik hem weer voorbij. Moest wel 42 blijven rijden om hem voor te blijven, gelukkig sloeg hij 2 km verder af richting Diemen zodat ik weer met 33 verder kon keutelen.

8 opmerkingen:

  1. gerrit van de blauwe mango rijd ook op plussen, ik vandaag ff met hem gereden, hij rijd zo rond 30 int uur soms mot die best werken :P

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ze er weer afgegooid Theo, ik rij nu op Supreme's, maar eigenlijk wist je dat al. Klein detail:
    Schwalbe Marathon Plus in 47-406 weegt 725gr.
    Schwalbe Marathon Supreme in 42-406 weegt 325gr.
    400 gram verschil, en ook dat merk je!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. haha, nu nog m'n Strada en we hebben een gelijkwaardige strijd,... ahum.... gezellig gezamelijk forensen bedoel ik natuurlijk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Theo. Ook Questrijder Willem Vierbergen liet weten dat hij 40 % heeft ingeleverd, met de overstap van de F-lites naar de Marathon Plus. Gewoon wat kleiner schakelen, en wat minder op de teller kijken ! Groeten Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is een goed advies van onze Kees , tenslotte gaat het om het comfort dat je niet meer uit je fiets moet .
    En niet zeuren theo , jij kan na de winter weer terug naar F-Lites maar die passen bij mij niet , ik moet maar hopen dat kees een setje 20 inch kojaks voor me heeft

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Theo,

    Een paar jaar geleden had ik na vele lekken met de Marathon Racers ook de Plus banden op mijn Mango gemonteerd. Ik ging van 35km/u naar 27km/u. Een "verlies" van meer dan 20%. Na 3 weken heb ik er Kojaks opgegooid en daar reed ik toen gewoon de hele winter mee door. Zelden lek. Nu rijd ik met de Rans ook op 26" Kojaks het hele jaar rond en ook zelden lek. Op de Roets liggen Primo's en daar heb ik nu de eerste 1000km ook zonder lek mee gereden. Ik let altijd wel goed op of ik glas e.d. zie.

    Groeten, Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Theo,
    Lek rijden met de Kojaks was bij mij gelukkig niet aan de orde ik ben voor de winter overgestapt op de Marathon+ omdat ik meer grip wilde tijdens de natte herfst- en winterperiode vooral in de "kwakkelperiode" ben ik vorige winter een paar keer op het nippertje op tijd tot stilstand kunnen komen.
    Ik hoop dit nu te voorkomen met meer profiel op de banden ik heb ook bemerkt dat de Marathon+ eerder slipt op een droge weg, tevens is de rolweerstand bij 5 bar flink hoger (de banden gieren er dan ook over) ik rij nu 36-39, afhankelijk van de wind met dezelfde Hf als dat ik met de Kojaks 42-45 draai (achter heb ik s' winters een Sammy slick.
    Goede training, des te lekkerder lopen de F-lites weer van het voorjaar.
    Gr.Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat ik me ook nog realiseer is dat de diameter van de SM+ kleiner is dan de F-Lites, dus mijn snelheid is lager dan aangegeven op de meter.
    Overigens hek ik nog een set nieuwe Schwalbe Marathon racer, 40 mm vouwbandjes liggen. Deze zijn al een stuk kleiner in diameter. Daarmee haal ik sowieso mijn snelheid al weer terug:-). Misschien zijn deze wel een goede compromis tussen tolweerstand en lekbestendigheid voor de voorwielen. De banden op de voorwielen van een Strada verwissel je relatief gemakkelijk. In de koffer dan een buba-biba set voor eventuele lekken.

    BeantwoordenVerwijderen