woensdag 7 september 2011

Kleine aanpassingen aan de toerkap

Nog weinig met de toerkap gereden. Het weer was dan deze zomer niet geweldig maar veel regen hebben we ook niet gehad. De ventilatie onder de kap is goed maar ik heb mijn hoofd toch liever in de vrije wind.... Echter het weer van afgelopen dagen maakte me toch weer heel blij met het dakje boven mijn hoofd.

Ik heb afgelopen week wel wat aanpassingen gedaan. Ten eerste de flens van de  toerkap weer losgemaakt van de schuimkap omdat hij niet geheel de contour van de schuimkap volgde wanneer de schuimkap nat werd; er komt dan een golf in de flens. Ook was de contactlijm van de flens op het schuim plaatselijk los gelaten. Dit wijd ik aan de goedkope lijm die ik had gebruikt (Action spuit lijm). Na alle lijm te hebben verwijderd heb ik de flens nu vastgelijmd met contactlijm van Bizon. Om de golf in de flens te voorkomen nu bij het lijmen de benen van de “U-vormige” flens wat strakker naar elkaar toegebracht zodat de passing beter is. De regen van afgelopen dagen bewijst dat de flens nu goed vast zit en niet vervormd.


Originele bevestiging
Tijdens het rijden blijft de hoogte verstelling van het vizier niet vastzitten, de handles trekken zich los van het klittenband aan de onderzijde van de schuimkap en dan zakt het vizier.  Erg lastig. Ook komt het doek los van het schuim ter plaatse van het klittenband door het constante gepruts met de handles. Daarom een paar simpele hoekjes gemaakt van aluminium en deze aangebracht op het klittenband van de schuimkap. Omdat het doek los zat van het schuim er ook maar een schroefje door gedaan. De rit van vandaag bewijst dat de aanpassing prima voldoet.

Aluminium hoekjes toegevoegd
 
Een eigenschap van het lichtgewicht en flexibele vizier is dat het flink kan trillen op klinkerwegen met veel geratel als gevolg. Een smal randje klittenband op de delen van het vizier en de toerkap moet voorkomen dat de kunststof delen elkaar raken. Morgen de test.









Update:

Velomobielonderdelen.nl (de leverancier van de kap) heeft inmiddels een soortgelijke oplossing voor het vastzetten van de viezier-handles en heeft een gratis nalevering op de webwinkel beschikbaar (carbon hoekjes).  Velomobielonderdelen.nl geeft ook aan dat het geratel van de kap wordt geproduceerd door het scharnier van het vizier en heeft daar kunsstof vulringen voor.

3 opmerkingen:

  1. Ziet er goed uit Theo!

    Ik ben nog erg in dubio over mijn aanschaf van een kap. Zelf vind ik de schuimkraag een crime om mee te rijden, een toerkap zoals jij die hebt zal het dan ook niet worden. Maar zoals jij zelf schrijft ervaar ik ook dat het zitten met de kop in de buitenlucht toch het lekkerst is. Daarom denk ik erg hard een de nieuwste kap van Wim, de deelbare carbon variant. Gelukkig bleken de problemen met de achteras mee te vallen, dat scheelt weer een hoop geld!

    Spreek je weer! Robert-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Tejo,
    Prima idee van de alu hoekstukjes. Wij hebben dit probleem recent opgelost en inmiddels als gratis nalevering op de webwinkel staan. In carbon dan. Het is nog zo vers dat ik er nog geen posting van op mijn blog heb.
    M.b.t. het geratel heb ik vastgesteld dat dit niet van het vizier komt, maar van de drukknoppen van het vizier. Deze drukknoppen hebben speling en als er geen spanning op staat beginnen ze te ratelen.
    Ik heb geëxperimenteerd met kunststof ringen tussen de staande kap en het vizier.
    We kijken nog even naar het beste soort materiaal, maar het wordt weer stil.
    Ringen en carbon hoekstukken kunnen al wel besteld worden. Materiaal gratis, alleen voor de hoekstukken zijn er alleen verzendkosten.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Tejo,

    Mooie oplossing. Ik ben nog maar kort aan het Questen, maar ben wel bezig met zoeken naar een herfst en winteroplossing voor regen en kou. Maandag erg nat geworden in een hoosbui, toch niet de bedoeling van een Quest! Heb er nu een schuimkap bij, waar mijn hoofd bovenuit steekt, maar de opening vind ik wat smal. Ik volg met nieuwsgierigheid je ervaringen de komende tijd!

    Groet, Casper

    BeantwoordenVerwijderen