Eigenlijk
bedoel ik de kunst van het accepteren van het trager worden; het wil niet meer
zo snel en ik ondervind steeds meer weerstand in alle vormen.
Hulde
aan de Angelsaksen die wel drie woorden voor weerstand hebben zoals “resistance”, “friction”,
“drag”. Ik zal maar zeggen dat ik de laatste tijd een hoge weerstand ondervind om
extra vroeg mijn bed uit te glijden om met mijn low air-drag velomobile met great friction
disk-brakes en om vooral de high resistance-aandrijving te overwinnen om naar het
werk te pedaleren….
Natuurlijk
geef ik eerst het materiaal de schuld zoals ook vorige winter toen ik met mijn Strada op z’n Marathonnetjes ondanks
veel inspanning geen wielrenner meer voorbij kwam. Gelukkig lag er afgelopen
zomer een nieuwe velomobiel in het verschiet. Toen ik de nieuwe QV in
augustus ophaalde kwam ik meteen weer lekker op tempo en kon ik de kentekenplaatfietsen
weer aan. Na een maand helaas al zag ik de kentekenplaatjes al steeds weer kleiner
worden.
Bij
Velomobiel.nl na een grondige inspectie van de QV bleek alles prima in orde dus aan Theo
van VM het stroopissue voorgelegd. Het kwam hem bekend voor, het is de “Euforie
factor” zegt hij. Theo komt het vaak tegen! Met een nieuwe fiets en
hooggespannen verwachtingen gaat het als een speer maar na verloop van
tijd ebt het weer weg.
De
euforie factor, zoals Theo het noemt, dat is de positieve emotie die je prestaties
kan verhogen zoals de schaatser die wordt aangemoedigd in het stadion of door de
hoge verwachting van een nieuwe fiets. Theo vertelt dat Clement Pillette er
onderzoek naar heeft gedaan met z’n vermogens-sensor op de trapas en ontdekte
dat je prestatie inderdaad tijdelijk hoger wordt na een goede of boze emotie. Ik hoop hiervan ook nog een grafiekje te ontvangen.
Wat
Clement daarnaast in kaart brengt is dat ’s winters de lage temperatuur en bandenkeus
een grote invloed hebben op de benodigde energie en snelheid. Clement toont een
interessante grafiek die laat zien dat de benodigde energie omgekeerd evenredig
is met de temperatuur, tot wel 30%. Ik schat in dat met de huidige 4x Marathon
plus het verschil nog wel groter is.
Gelukkig,
ik kan “het materiaal” toch nog een beetje de schuld geven. Alhoewel ik mij niet kan herinneren dat het mij in het verleden ook zo moeilijk afging. Mogelijk
gaat mijn geheugen ook achteruit ….
Op
de site van Wim Schermer vond ik nog een aantal heel interessante grafieken die
Clement Pelitte heeft verzorgd met veel bandenonderzoek van Wim. Bewonderenswaardig onderzoek! Het
blijkt dat een 24 graden tempratuur daling ongeveer 6 Watt energie kost en dat Marathon plus
bij 35kpu 50% (50 Watt) meer rolweerstand geven dan F-Lites. Dit is dan nog bij
een gewicht van 100kg totaal, met mijn 160kg komt daar nog eens 50% bij (75
watt). Ter referentie, een goede fietser levert tussen de 130 en 150 Watt continue. Het is dus eigenlijk nog een wonder dat ik vooruit kom. Hierboven en onder de grafieken
(iets ingekort om bij mijn eigen snelheidsbereik te blijven).
Update: Ik herinner me dat ik al eens eerder flink zat te tobben met hetzelfde issue (2012), ik rekende uit dat 22 graden temperatuurdaling ongeveer 10% meer luchtweerstand geeft; 10% van 52 watt = 5 watt, wat dus redelijk overeenkomt met de grafiek.
Hi Theo,
BeantwoordenVerwijderenI also found out is that I can deliver more watts in the winter than in the summer because I don't overheat! For my 41km one way commute, I average 134W in the summer and 145W in the winter. Currently, using the same tires in the summer and winter, the difference is about 15% extra effort. Please note that I am using Latex tubes that are less temperature sensitive than butyl; they are also much better against puncture but you need to re-inflate them twice a week. Greetings, Clément
Concerning the extra power delivered when a "situation" increases my adrenaline: it's really impressive, I am immediately cruising 20W higher without noticing it in my legs (I can well notice it on the heart rate monitor). Hormones can really make you faster...
BeantwoordenVerwijderenHi Clement, Thanks for comments. I am also impressed by your research and presentations!
VerwijderenInderdaad indrukwekkend onderzoek, wat ons gevoel geheel bevestigd.
BeantwoordenVerwijderenOok ik weet gelijk wat je bedoelt, en ondervind het zowat dagelijks aan den lijve..........
De nieuwe QV liep inderdaad als een speer! En goed bekeken doet ie dat nog, maar waarom gaat het zo traag?
Winter inderdaad, temperaturen die constant rond het nulpunt schommelen, sneeuwtroep op de wegen, of natte rommel, en als het dan toch eens droog is rijdt ik nog steeds met spijkerbanden rond. In die spijkerbanden ligt dan ook nog Anti-Platt, om lekrijden door doorgedrukte spikes te voorkomen.........Die Marathon Winterbanden met inleg wegen 1½ kilo per stuk, tegen 300 gram voor een Shredda 40/406 vouwband, hetgeen er voor zorgt dat er nu nog eens 5 kg extra gewicht aan m'n kont "hangt", het totaal gewicht van de rijklare fiets met zooi komt nu op 50 kg, en dan is het aanhangende slijk in de wielkasten daar nog niet bij gerekend........De rolweerstand van die spikes is ongeveer een factor 3 groter dan die van de Shredda's, dat merk je gelijk als je ze er om hebt!
De koude lucht is ook niet echt goed voor m'n gevoelige luchtwegen (astma) dus doe ik het ook iets rustiger aan, en het lijkt sowieso allemaal wat meer moeite te kosten.......
Nou ja, het is een kwestie van overleven, we gaan weer naar de lichtere en warmere tijden toe, zo gauw de zomerbanden er weer om kunnen gaat het al een stuk beter!
Groeten, Adri.
ik dacht dat ik wat te klagen had pfff :-)
VerwijderenGrappige tekening ook Theo!
BeantwoordenVerwijderenBij toeval heb ik ontdekt dat als je een tekeningetje opslaat als 'PNG' de witte achtergrondkleur verdwijnt en hij opgaat in de achtergrondkleur van je blog.
Mvg Mick
Eh, dat zou ik in dit geval dus niet doen ;-)
Verwijderenwel een goede tip !
VerwijderenAls de Quest 100% goed in orde is, dus sporing, kettingloop, racekap, schokdemping en GoCycle banden voor en Almotion achter, dan lever ik in de winter 10% snelheid is. Betekent bij hartslag 120 nog steeds 40 km/u waar dit in de zomer 43 tot 45 km/u is.
BeantwoordenVerwijderenVolgens mij zegt Wim hierboven dat je jezelf gewoon aanstelt, Theo ;-)
BeantwoordenVerwijderenHeb overigens dezelfde 'Euforie-effect' ervaring.