vrijdag 16 november 2018

Door schade en schande wijs.




Afgelopen januari 2018 had ik op mijn nieuwe QV de 4x Marathon+ banden gemonteerd op maximale druk. Want die banden gaan volgens de advertentie op een Indies spijkerbed nog niet stuk. Ik haaaat dus lekke banden, vooral in de winter. Maar goddokke watreeddatzwaar. Naast dat de M+ veel extra weerstand geeft is de grip op het asfalt onder een QV zoals een aap in de bananenvla en zwaait de QV bij het minste of geringste alle kanten uit. Halverwege de rit zag ik dan ook het asfalt nu eens van boven mijn hoofd alsof je thuis komt van een wild feestje. Daar werd de QV niet mooier van, resulterend in diepe grieven in mijn QV maar vooral in mijn reine trotse ziel……

Na negen maanden lang rond gereden te hebben met volle frustratie in een nieuwe maar beschamende fiets, wat resulteerde in een voorjaar met steeds vroeger opstaan om in het donker te rijden en op het werk geruisloos langs de fietsenstalling te rollen om nog net achter de vuilcontainers te parkeren.... Na negen maanden sparen en een bankoverval kreeg ik bij een onderhoudsbeurt bij VMB.nl, gestimuleerd door hun meewarige blikken, het goede aanbod om ook voor hen deze vernederende wegreclame een beetje glad te strijken. Het resultaat is zeer bevredigend en mijn fiets is weer mijn Trots! 😊

Weg met die kut M+ banden en inmiddels rij ik op 28mm Continental Speed Contact (6bar) voorbanden vanwege de goede draaicirkel en met de 50mm Schwalbe Big Apple (4 bar) achter met hoog comfort en zeer goede grip. Ik kan deze bandencombinatie aan iedere QV-er (in Nederland) aanbevelen. Afgelopen maand weer veel kilometers gemaakt met veel plezier!  En over lekke banden; de laatste maand elke week één, maar gewisseld in 5 (vloekende) minuten. Acceptabel.

Na al deze verbeteringen nog steeds zo traag als de Brexit onderhandelingen dus in het voorjaar de e-ondersteuning maar gemonteerd zoals je kunt lezen in mijn vorige blogpost.



7 opmerkingen:

  1. Ik rij momenteel ook met de Continential speed banden. Had geen durano’s meer op voorraad. Moet zeggen ze rijden prettig, ben wel benieuwd naar het presteren bij lagere temperaturen, dat gaan we morgenochtend meemaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je leert ook snel bij je eigen koetswerk te herstellen Hoor!
    Het lastigst vind ik eigenlijk nog het spuitwerk. Maar door daarvoor de lat wat minder hoog te leggen kan ik heerlijk zelf bepalen wat, wanneer en waar (maar nooit verder dan mijn eigen tuin)!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Elke week een lek? Hoeveel km/week rijdt je dan? Ik heb op 18 maanden 1x een lek gehad waarbij ik niet kon doorrijden, en dat was afgescheurd ventiel. De andere lekken waren van het type "loopt leeg in anderhalf uur".

    Elke week een lek bij woon/werk verkeer zou ik al helemaal niet willen. Dat is dan dus twee keer maand een stuk later komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gaat het inmiddels beter met de lekke banden? Ik heb die Continentals ook onder mijn QV liggen en na 5000 km nog maar 1 keer lek gereden. Afkloppen natuurlijk, maar het lijken prima lek bestande banden.

    BeantwoordenVerwijderen