dinsdag 27 september 2011

Lichtaccu verplaatst

De laatste tijd heb ik een irritant probleem met de verlichtingsinstallatie; doordat het stekertje van de accu slecht contact maakt met die van de kabelboom valt steeds mijn licht en de richtingaanwijzers  uit. Ik heb dit probleem eigenlijk al vanaf nieuw maar het is de laatste tijd veel erger.  Ook de locatie van de accu is onhandig, je kunt er alleen maar goed bij als je in de fiets zit zonder kap. Dit vraagt natuurlijk om een aanpassing.


Een mijns inziens betere locatie is tussen het wielscherm  en de velomobielentas. De aansluiting maak ik met wat stekkertjes van Deal Extreme. Het nieuwe "stopcontact" lijm ik vast in het “dashboard”.



De oude aansluiting laat ik zitten en maak een nieuwe vanuit het dashboard waar later ook de steker in komt.
 

Een nieuwe steker lijm ik vast in het dashboard met epoxy. Met één hand kun je nu de lichtaccu aansluiten.




De lichtaccu met oude aansluiting, deze moet blijven zitten voor de lader. Ondanks het slechte contact heb ik met laden geen probleem. De betaande accu bestaat uit twee standaard 6V accu's die ik parallel heb gecombineerd om meer vermogen te hebben voor de CSMonsterlichten

De lichtaccu met de nieuwe draad, steker en zekering. Eigenlijk hoort er een vrouwtje aan de accu om kortsluiting te voorkomen wanneer je de steker per ongeluk op een stuk metaal legt. Echter in dit geval vond ik het stopcontact aan de fiets handiger. De zekering zal de accu beschermen tegen eventuele kortsluiting.


  De lichtaccu op de nieuwe locatie.


De Velomobielentas past nog prima.

6 opmerkingen:

  1. Is je accu er een paar keer teveel uit je trapgat gevallen?

    ;-)

    Volgens de bewaak-meneer was je me vanmorgen nét voor; "je collega kon net zo onder de slagboom door, hij hoefde alleen zijn hoofd maar een beetje in te trekken..."

    Was mistig vanmorgen; ik heb mijn helm-licht zelfs uit gedaan om nog wat te kunnen zien. Terugweg was super met het zonnetje erbij :)

    En oh ja, een stekker aan een accu is niet zo een goed idee in verband met blootliggende spanningsvoerende delen. Heb al eens een broekzakbrand gehad met een paar penlite accu's... Maar daar had je zelf ook al aan gedacht. Mooie plek wel; zat vandaag toevallig te prakkedenken om die accu ergens anders vast te plakken. Dacht aan een plekje op de binnen-zijkant van de wheelbay, maar jouw plekkie is mooier :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. PS: Die dealextreme T-pluggen willen nogal roesten in de vochtige VM. Heb ze zelf vol met silicone-grease gedaan - behandeling af-en-toe herhalen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goeie tip van die siliconen. Ik was trouwens in de veronderstelling dat de pootjes van koper waren. Ik had vanmiddag een AOGtje, viel uiteindelijk mee en maar tien minuten later weg. Ik heb mijn uiterste best gedaan je in te halen, constant 40 en hoger. Om 17.25 bij station Muziekwijk, maar je niet gezien :-(
    KzieJe

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik had ook 10 minuten vertraging. Heb dan waarschijnlijk gewoon vlak achter je gezeten, maar dan met een gangetje an 30 km/h. Heerlijk hoor, kap eraf en lekker in de zon :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Theo,
    Ik dacht altijd dat de schakelaars in het dashboard muurvast zaten. Hoe heb je die eruit gekregen?

    BeantwoordenVerwijderen