dinsdag 29 november 2011

De Bekentenis

Vandaag met de e-Sunrider 80km heen en weer naar het werk. Het viel me niet tegen. Beter gezegd nog; het was een heel plezierige tocht!!  Rustig en met een matige inspanning toch 35kpu ondanks het on-aerodynamische velomobielen dakje.




De mogelijkheid die ik ook ontdekte is dat de fiets zonder enige inspanning 34kpu bereikt.

Of, wat ook mogelijk is, is met veel inspanning een snelheid van 36kpu. Het maakt dus niet uit met hoe veel inspanning je fietst, het gaat nauwelijks harder (het stroomverbruik neemt wel flink af bij veel inspanning).

Dit deed me realiseren dat een e-Sunrider een andere categorie fiets is dan de Strada of de Quest. Een e-Sunrider is een “Cruiser”; een comfortabele fiets om beheerst en met weinig inspanning (lees weinig zweten) lange afstanden mee te fietsen in een (relatief) mooi interieur. Door de hoge zit positie is je overzicht in het verkeer beter en door de hydraulische schijfremmen rem je zeer effectief. Met een e-Sunrider moet je niet willen racen; je houdt een Strada of Quest toch niet bij en in de bochten kieper je om. Met een e-Sunrider moet je lekker “toeren”, lekker “slenderen” genieten van de omgeving in je comfortabele Sunrider stoel. De e-Sunrider heeft een eigen “niche”; een specifiek product voor een specifieke gebruiker: de “beetje alternatieve” “beetje sportieve” “beetje milieubewuste” dagelijkse forens.


Oh ja, afgelopen zondag werd ik 55.
Nu, na een paar dagen, behoor ik dus tot de categorie “ 55plus”; ik mag me bij allerhande clubs aansluiten en naar de 55+ beurs in elke grote Stad van Nederland. Maar bovendien mag ik ongegeneerd een fiets met elektrische ondersteuning rijden !!  De reparatie van de Strada heeft niet zo een haast meer ….

12 opmerkingen:

  1. Hoi Theo

    En wat is de range die je kan halen bij matige inspanning? Lijkt mij vervelend als je half weg tegen de wind zonder batterij komt te zitten.

    Hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is altijd belangrijk om te doen wat goed voelt en dat bepaalt gelukkig nog steeds iedereen zelf. Dat kan dus heerlijk relaxt fietsend met een E-Sunrider of hard racend met een Quest.
    Is dat een bekentenis, een acceptatie of een ontdekking? Gelukkig bepaalt ook dat iedereen zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Theo,

    Rationeel gezien lijkt mij een Quest/Strada met ondersteuning tot 25 km/h ook zinvol. Dan heb je prima ondersteuning bij het zware werk, vooral dus bij steeds optrekken, terwijl op snelheid dat toch niet nodig is. Ook is het dan makkelijker om op een wat mindere dag toch met de Quest te gaan en het wél echt rustig aan te doen.

    Het gevoel zegt mij echter ook: ik doe het nog wel zonder, ook al betekent dat wel: af en toe toch een dagje met de auto.

    Overigens, ideaal lijkt mij een ondersteuning die eenvoudig en naar behoeven meeneemt of niet.

    Vrgr.
    Henk-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Theo,

    Van Harte Gefeliciteerd! Met je verjaardag dan, niet met je bekentenis ;-)

    Erwin

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Theo,

    als je bochten neemt met een Sunrider, moet je wel in de bochten je bovenlichaam iets verplaatsen (in de bocht hangen?). Je zit niet strak tegen de carrosserie aan.
    Het vergt een iets andere, actievere, houding.

    De ietwat alternatieve, sportievere (actievere houding), maar nog meer milieubewustere (geen e-drive!) Theo.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nog van harte Tejo! Toch een mooi cadeautje voor jezelf, de (her)ontdekking van de e-support ;-). Ik hoop je wel weer snel in de Strada te treffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Theo,

    Van harte, met je verjaardag en met de bekentenis. Verleidelijk, lijkt me, als het slechter weer is, om de Sunrider te nemen. Gezien je eerdere berichten kan je niet wachten tot je toch weer boven de 35 km/u kan racen om al die racefietseres en andere velomobielers een poepie te laten ruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heren, dank voor jullie hartelijke belangstelling, nog wat antwoorden:

    De radius met de 20Ah 36V accu is voor de Sunrider ongeveer 90 tot 100km (de e-Strada gaat ver boven de 100km).
    De LiFePo accu van 7.5 kg staat boven het achterwiel en laat de fiets extra hellen in de bochten. Ik heb ook nog 2x 10Ah accus die in de zijbakken passen, veel beter voor de balans maar de actie radius is met de twee totaal 80 tot 90 km.
    Het tegenhellen in de bochten werkt ! TheoZ, Goede tip !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh ja, als de Strada weer street-ready is ga ik daar weer met volle teugen van genieten.

    Echter sinds dat vriend en tourmaat BeauBleu ook een Strada heeft zal ik tegen de tijd dat mijn Strada klaar is eerst wel stiekem moeten trainen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik ben nu wel benieuwt wie er nu gaat winnen met die wedstrijdjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is niet per se dat Jurren steeds wint, het is dat hij steeds als eerste aankomt

    BeantwoordenVerwijderen
  12. en nog vaker met de sunnie op pad geweest? is zo "akelig" stil hier

    BeantwoordenVerwijderen