woensdag 28 december 2011

Als een marcherende lijn mieren; de OBT 2011 !!

 
 
Vandaag voor dag en douw op om de twee uur durende rit naar Schermerhorn (nabij Alkmaar) aan te vangen om daar mee te rijden in de Oliebollentocht. Afgelopen dagen de gele Strada (S15) omgebouwd naar mijn lichaamsmaten omdat mijn rode Strada zwaar is beschadigd en niet meer operationeel is. De elektrische ondersteuning had ik maar niet uitgebouwd omdat ik al een maand niet heb gefietst. Dit bleek een verstandige beslissing te zijn.

Al een paar maal meegedaan aan het evenement OBT en het is altijd een gezellig gebeuren. Dit jaar samen met Jurren (BeuaBleu). Vertrek om 7.45 uur met de Velophone op, deze maakte ook nu weer de riteen stuk gezelliger. Ik hoop dat Jurren dit ook vond :-)). Tot Diemen wind tegen maar daarna stevig mee en in vlot tempo naar het noorden. Net voor Ilpendam een gebroken ketting maar we hadden allematerialen bij ons dus na 10 minuten weer op de rit.  Na aankomst in Schermerhorn ontmoetten we veel bekenden zodat de tijd voorbij vloog en om 11.15 weer in de Velo’s voor aanvang van de Oliebollentocht in drie startgroepen. Beter gezegd “Oliebollenrace”; want ik moest het eerste stuk het tempo al tot 40kpu opvoeren om het “peloton” van groepB in te halen dat zich met een snelheid van 35kpu voort bewoog. Later viel de groep in delen en kruisten we in een beter tempo van 25kpu naar de chocolademelk en appeltaart. Na de pauze ging het tempo veel beter. Aan het einde van de rit nog even een opstelling voor het Guinness Book of Records met de ongeveer 140 velomobielen.

Koffie, oliebollen en nog wat napraten en om 16.00 retour samen met nog 3 mannen van Velomobiel.nl die ook in Almere wonen. Deze jongens houden van stevig fietsen in hun Questen; een tempo van 35-40kpu pal tegen windkracht 5 in was geen probleem. Ook Jurren kon dit moordende tempo goed aan. Godzijdank had ik de elektrische ondersteuning nog intact gelaten en zoemde ik lekker mee. “Wat loopt er toch bij jou aan” zecht Jurren naar aanleiding van het zoemende motorgeluid! “Nou Jurren, dit is mijn geheime wapen” !!! Hahaha!

Daar de freewheel in de crank onderweg stuk ging ga ik de ondersteuning toch snel uitbouwen. Tevens is het systeem niet geschikt voor mijn lichaamslengte; door de brede cranks raken mijn voeten de kuip. Marktplaats.nl dus.

Kees,Marian en vrienden, hartelijk dank voor de organisatie!





10 opmerkingen:

  1. Ha Tejo,

    Mooi verhaal, mooie foto's. Jammer dat ik er niet bij kon zijn, volgend jaar beter.

    Groet, Casper

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 35 tot 40 km/h; dat betekent dat die mannen tussen de 270 en 350 Watt getrapt hebben (volgens Bocycles rekenprogramma). Dat doe ik hen niet na; op de LEL2011 en de 3-uursrace op Cycle Vision heb ik zo'n 220 Watt getrapt.

    Overigens dacht ik dat elektrische trapondersteuning tot maximaal 25km/h mag "ondersteunen", want anders moet je een geel bromfietsplaatje op je "voertuig" hebben.

    Groet,
    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik was héél erg blij dat ik het "peleton" zat van groep B, kon het nét bijbenen in mijn oude alleweder maar was wel bang dat als dat tempo zo zou blijven ik het niet zou redden.......Kwam gelukkig goed. Ik kwam niet verder dan gemiddeld 25 km/h tot Amsterdam ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Theo!

    jij ook... van harte he... en als je wil; ik heb nog wel een medaille over hoor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste BoCycle, Jur en de Velomobiel mannen gingen echt hard en ze hielden het vol ook. Ik had gemiddels 100 Watt aan elektropower bij staan en kwam uitgeput thuis. (maand niet gefietst !)

    Klaas, stuur meteen die medaille op. Het kan wel eens de laatste zijn :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mieren? die lopen toch niet de verkeerde kant op als de voorste dat wel doet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Daar had je idd mazzel met je electrokarretje. Jammer dat het niet verder kan. Je kiest wel je fietsmaten zeg! Jos en Theo zeker, vast niet de van Schootjes. Ze kunnen idd aardig wat watt's trappen en zijn goed getraind.
    Geen partij voor jou of wie dan ook. Waarschijnlijk hebben ze zich nog ingehouden voor jullie. In de laatste Ligfiets& staat een verslag van de LEL van Jos dat geeft ongeveer hun niveau aan.
    De club uit Friesland ( http://bit.ly/rV8iGT ) hebben hun fietsen ook aardig de sporen gegeven. Laat gaan is mijn advies.
    boven de 40 km/uur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. leuk verhaal kerel! leuk je weer eens gezien te hebben, in 2012 gaan we vast en zeker weer een keer stukkie trappen!!! gezellig!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Theo van de Brandweer, het was een klein Schootje die aan het eind nog een paar kilometer boven de 50 ging !!! Maar natuurlijk bleef ik hem voor met mijn 250W extra!
    @ Marcel, we gaan elkaar weer zien. Neem je vriendin mee! (dan is er misschien nog hoop voor me :-))
    @ Andre, misschien zijn er ook mieren van de verkeerde kant ...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Niet overdrijven Theo. Jos en Van Schoot Jr. werken bij velomobiel, ik niet. En zo hard ging het allemaal niet, en tegenwind was het ook al niet (een beetje van opzij).

    Wat is het fietsen langs de weg Purmerend-Amsterdam trouwens vervelend met al die koplampen van auto's.

    BeantwoordenVerwijderen