dinsdag 20 maart 2012

Sitting Duck

Niet omdatie geel is maar omdat je in benarde situaties geen kant meer op kan. Vandaag gebeurde het me weer; in Weesp zal ik met mijn gele velootje een drukke straat oversteken met het groene licht en zie een gaatje tussen de filerijdende autoos door. Helaas was dat gaatje ook al het beoogde “slot” van een dametje in een Polootje die in de zelfde richting reed als ik en af wilde slaan naar rechts. Ze keek alleen maar naar links naar de aankomende autoos en zag mij dus totaal niet. Ik kon geen kant meer op. Ze duwde mijn velootje zo met haar Polootje aan de kant en ze had nog niks door ook. Moest dus ook nog mijn velootje uit en een sprintje trekken op mijn klikschoentjes. Boem boem boem hoor ik in het Polootje, ja ja, het dametje hield nog steeds van een stevig stukje muziek. Ik ook boem boem boem maar dan op het dakje van het Polootje.  “Maar ik kon u helemaal niet zien …”  ja hoor, twee meter vijftig lang, negentig centimeter hoog en kanariegeel op een geheel open kruising … !  Het was een aardig vrouwtje en alles komt weer goed.








Zoiets zelfde maakte ik twee jaar geleden ook al eens mee toen ik in de regen en de schemer met mijn velootje naast een Pandaatje stond op het fietspad voor een stoplicht. Het Pandaatje droeg geen lichtjes, geen ruitenwissertjes en het leek of het Pandaatje daar geparkeerd stond op de linkerzijde van het fietspad. Rare plek, maar door de wegopbrekingen daar in Amstelveen was ik niet verbaasd. Verbaasd werd ik wel toen het Pandaatje ineens zonder richtingaanwijzertjes rechtsaf optrok en dat natuurlijk deed net op het moment dat mijn velootje er rechts naast stil stond. Je kunt dan geen kant meer op …
Veilig zo een velomobiel? Ammehoela, 7 ongevallen in 6 jaar waarvan er 5 door complete onoplettendheid van de automobilisten. Het lijkt wel dat ondanks de verkeerssituatie overzichtelijk is, dat men een velomobiel nog niet waarneemt of ervaart als bewegend voertuig.





13 opmerkingen:

  1. Ik heb er ook al over gedacht om te stoppen met velomobiel rijden door al die ongelukken maar ben tot de conclusie gekomen dat ik het te veel zal missen , ik moet voortaan zelf maar beter opletten en dingen proberen te ontwijken.
    Ik ben verslaafd.

    en zet die woordverificatie uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is schrikken Theo. Daarbij verbleekt mijn eerste tweezijdige ongeluk in 28.000 km (ofwel 5 jaar) als een onschuldig Roodkapje. Veel sterkte met de afwikkeling van de schade.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoi theo
    waarom zet je er geen blauw zwaailicht op?
    alleen dan worden automobilisten wakker als er een bekeuring drijgt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Balen, gelukkig ben jij nog heel.
    Maarre... als jij groen licht had is ze daar nog door rood gereden ook! Ik heb nog niet meegemaakt dat de afslaande auto's en wij fietsers tegelijk groen hebben (auto's mogen altijd eerst...)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kom maar eens in Vlaardingen kijken, bijna overal hebben fietsers en afslaande auto's tegelijk groen. Echt levensgevaarlijk , waarom zet je er dan een verkeerslicht neer vraag ik me altijd af.
      Heeft hier ook al minstens 1 keer een dodelijk ongeluk opgeleverd.

      Verwijderen
    2. Als mijn licht groen is, is die van haar rood op die kruising. Maar door de file was ze het licht al gepasseerd.

      Verwijderen
  5. @ andré: dat is namelijk verboden, alleen hulpdiensten mogen een blauw zwaailicht voeren, geel is voor werkverkeer, voor zwaailichten gelden speciale regels

    @ gerrit: heb ook ff getwijfeld, maar velorijden is een te groot goed in beekies leven...

    kut man theo! voortaan maar niet meer iin kleine hoekjes drukken hé

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vervelend dat je zo vaak ongelukken hebt met je velomobiel. Ik voel me in de velomobiel juist een stuk veiliger tussen het autoverkeer. Auto's rijden met een veel ruimere boog om je heen en ook krijg ik veel vaker voorrang en heb ik het idee beter opgemerkt te worden door automobilisten dan wanneer ik op de open ligger fiets (of op de rechtop fiets). Goed uitkijken en zeer defensief rijden blijft helaas nodig aangezien je er altijd sufkoppen tussen hebt die niet opletten of domweg niet kijken. Als ik overal mijn voorrang had gepakt waar ik het had lag ik al lang tussen 6 planken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Alles goed & wel maar er is toch niet echt reden te veronderstellen dat zo'n "vrouwtje" je w'el zag (sorry ik schrijf op 'n Apple). En dan is er dat laatste ongeluk (7/7) waar de kansen toch ook niet helemaal gelijk waren...
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi Theo,

    Mensen die niet kijken, die zien je niet.. helaas. kan je niets aan doen, ook niet met een blauw zwaailicht.

    Sterkte maar weer met de nazorg,

    Erwin

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Waarom velomobielen een sitting duck zijn? Geen idee.
    Sterker nog, ik denk dat wij niet meer of minder een sitting duck zijn dan de rest van het verkeer. Al dan niet gemotoriseerd. Velomobiel rijden heeft daar niets mee van doen.
    Stel je voor in dezelfde situatie op een gewone fiets. Ze had je evengoed niet gezien toch? Ze keek immers jou kant niet op.
    Dan had je buiten materiële schade ook waarschijnlijk ook zelf het nodige gehad.

    De cocon van je velo heeft toch zin gehad. Vraag Marloes maar, die kan er over meepraten. (Het Calimero ei dat brak)
    Zelf heb gelukkig nooit iets gehad met de velo (knok-knok on wood) maar soms voel ik mij wel eens machteloos in sommige situaties dat je niet zo makkelijk uit de fiets kan komen om te vluchten voor naderend onafwendbaar gevaar.
    Ik probeer die situatie dan ook te vermijden. Kort achter auto's rijden. Naast auto's stilstaan. Landelijke zijweg die het fietspad kruisen. Op landelijke wegen zonder fietspad verlichting gebruiken en goed in de spiegels blijven kijken. Over het algemeen snelheid temperen in bebouwing geeft beter situatie-overzicht.

    Een mooie uitspraak van mijn (veel oudere) broer illustreert misschien het verkeersinzicht van de gemiddelde verkeersdeelnemer (m/v): "Al die verkeersregels hou ik niet meer bij, ik rij op mijn gevoel."
    Misschien helpt het als er een verbod komt op autoruiten, dat houdt ze wakker....:-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sitting duck: Met een bukfiets kun je veel gemakkelijker weg-manoeuvreren.

      Verwijderen
  10. Veel plezier in Dronten! (we kennen VM.nl genoeg om te weten dat de afhandeling daar prima gaat lukken, dus zit te dubben of ik je sterkte moet wensen.

    BeantwoordenVerwijderen