Een paar jaar geleden had ik de Strada van voormalig
Vrouwlief omgebouwd met een e-assist. Ik
heb zelf ook een paar maanden met het systeem gereden, heeeeerlijk !!! Bijvoorbeeld de OlieBollenTocht van 2011 terug
naar huis (toen even zonder snelheidsbegrenzing J) bij -4 graden en tegenwindkracht 6 wist ik een paar knapen van Velomobiel
en zelfs Jurren gemakkelijk voor te blijven. Helaas verraadde het gezoem onder
de motorkap mijn doortrapte spel en heb ik nog steeds een betwijfelde reputatie
in de VB community.… Het systeem werkte dus goed (ik had het tenslotte zelf
ontworpen) maar het had ook wat kinderziekten, hele lastige ziekten….
Nadat de motor betreurenswaardig een “burn-out” opliep heb ik het systeem uitgebouwd en weggelegd. Sindsdien heb ik het weer zwaar als ik met
Beaubleu en de StradaExpress van Almere
naar Schiphol commute.
Ondanks de problemen was de e-assist heel comfortabel want met 250 watt heeft het
systeem meer vermogen dan een doorsnee Almeerse wielrenner. De gewenste
ondersteuning van het systeem is instelbaar met een aantal vermogensinstellingen met
voorkeuze knoppen op de pedelec, of met de duim-throttle. De voorwiel-hubmotor die
ik gebruikte (normaal geïnstalleerd in het wiel van een oma-fiets), topt normaal gesproken de snelheid af bij
25kpu maar omdat de motor nu in de velomobiel op de trapas zit en “mee schakelt”
blijft hij bij alle snelheden ondersteunen. Gelukkig kun je de elektronica
afstellen op de signalen van de wiel-snelheidssensor zodat de ondersteuning dan bij
ongeveer 25kpu inhoudt. Echter onder de 25kpu bij een flinke beklimming met
bagage geeft hij maximum vermogen maar ook maximum warmte. De constructie van
de minimotor is zodanig dat de warmte lekker binnen in de motor blijft in plaats
van te fungeren als verwarming voor je voeten. Dit gaat dus niet goed.
Vriendin VeloLies heeft ook een Velomobiel die doorgaans ver achter me
rijdt. Dit ligt echter niet aan de velomobiel, dat zal ik even uitleggen: Ten
eerste door iets wat alle vrouwen schijnen te hebben, iets ondoorgrondelijks
voor mannen…..; heel veel handelingen die niets met fietsen te maken hebben,
handschoenen, muts, spiegeltje afstellen, andere muts, sjaaltje, navigatie instellen als je al rolt,
oh ik moet de hond nog even uitlaten enzo, etc. Je begrijpt het wel. Ten tweede
rijdt ze wat trager bij optrekken en klimmen doordat ze minder mechanisch
vermogen kan produceren. Dus heb ik het e-assist setje weer tevoorschijn gehaald en de
problemen aangepakt.
De problemen:
De kettingen liepen er steeds af en het liefst zaten ze met elkaar in de knoop zodat ik met zo een incident na 15 minuten klooien in de kou pas weer verder kon. Het duurde lang voordat ik de simpele oorzaak begreep: omdat het derailleur systeem maar één voorblad heeft (het tweede blad is voor de hulpmotor) en omdat het linker stuurhandvat een duim-throttle kreeg had ik de voor-derailleur geheel gedemonteerd. Als je dan met je been tegen de kettingbuis hangt, duw je de lange ketting van het grote voorblad en loopt hij in de korte ketting van de e-assist. Dit maakt hele nare geluiden, zelfs te horen als je er achter fietst… Een simpele steun aan de kettingbuis verhelpt dit nu.
De korte ketting van de e-assist varieert in spanning bij de omwentelingen
van de motor en van het kleine kettingblad, en door de korte ketting heb je te
weinig marge om een afgelopen ketting weer simpel te monteren. Leo van Alligt
adviseert een kettingspanner die deze problemen oplost.
Kettingspanner en steun
De motorsteun die ik had ontworpen en die is gelast door Allert van
Velomobiel.nl was iets te zwak en flexte en begon te scheuren. Allert heeft de
steun met wat schaarplaten verstevigd.
Verstevigde steun
In de trapas behoort een vrijloop zodat je voeten niet worden meegesleurd
door de motor als je even je voeten wilt
stilhouden. De aanvankelijke vrijloop die ik had gekocht bij Akkurad begaf het al na zo
een 1000km. Op mijn e-mails reageerden ze niet…. Recent bij Leo van Alligt een
veel betere gekocht.
De doorgebrande minimotor heb ik vervangen door een zelfde soort minimotor
van Devi-comfort. Echter deze motor krijgt nu veel koel gaten en pijpjes die
door centrifugaal werking de koellucht door de motor ventileert. Het blijkt in
de praktijk te werken, dit is te merken aan de “hete olielucht” die in de
velomobiel hangt na een flinke klim zoals eergisteren met de oliebollentocht…..
Heet wordt de motor dus nog wel maar hopelijk niet boven de maximum 120 graden.
motorhuis met extra koeling |
De aangekochte motor heeft ook een leuk display met snelheidsindicatie en
vermogensinstellingen.
Met de oliebollentocht van 2014 heeft VeloLies het systeem goed kunnen
testen en met veel voldoening. In de 2 kilometer klim met licht motorgezoem
wist ze met veel gehijg en een lage e-assist iedereen voor te blijven met een verrassend laag energieverbruik tijdens de tocht. Mogelijk doordat het overvloedige ijs op de wegen de
snelheden van een kleuterdriewieler niet overtroffen maar ook omdat VeloLies de
ondersteuning doorgaans maar weinig gebruikt en primair vol trots zelf de
energie levert. Gedurende het volgende jaar zal de duurzaamheid van het verbeterde
systeem zich bewijzen!
Voor mijn eigen eigen Strada zoek ik ook een e-ondersteuning. Ik ben uit op
een duurzaam systeem met een middenmotor. Sommige systemen zoals Bosch zijn
niet voor een particuliere prutser te koop en zijn ook erg prijzig. De Bafang 8Fun
is te breed voor mijn toepassing zodat mijn maatje 46 vast loopt in de neus van
de Velo. De Sunstar S03 is leuk maar heeft nog geen hollowtech trapas. Een paar
andere systemen te onbekend. Nog even zoeken dus…..
Velo-lies was toch wel een "beetje overgekookt" boven aan de klim. Ze had wat moeite met haar spullen vinden...Ik vond het een pracht gezicht.. maar wel een doorzetter op de klim... die menig man heeft overgeslagen met de OBT.
BeantwoordenVerwijderenLies zit altijd met haar neus volop haar navigatie-iphoneapp die traag is en nauwelijks werkt. Toch maar eens een garmin geven ....
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenWauw ! Zo lees ik 'oliebollenritverslagen' dus het liefst. Erg interessant.
BeantwoordenVerwijderenMet ook grammaticaal een wetenswaardige constructie: "Sindsdien heb ik het weer zwaar als ik met Beaubleu en de StradaExpress van Almere naar Schiphol commute"
Dat is dus een (Engelse) tegenwoordige tijd.
Ware dit verleden tijd geweest dan zou het volgens de Nederlandse vervoegingsregels
worden "ik commutete" -Ziet er raar uit...
ik heb een maatje 50 en ik rij wel met een bafang bbs02 motor in mijn quest. het enige dat ik moest doen is van de trapashouder aan elke kant ongeveer 1,5 cm inkorten.
BeantwoordenVerwijderen