Waar zal ze stoppen, of toch niet .....
Blokkernis, zoals ergernis en zo. En dan
heb ik het hier over de wildgroei van ongedefinieerde tekens op fietspadkruisingen.
Met name de “grote rechthoekige witte blokken” die in een dikke plastiek laag
op de fietspaden worden geflatst. De betekenis is mij geheel onduidelijk maar de
effecten niet; te samen met de ongedefinieerde "heuvelstrepen” en de
haaientanden weet een automobilist niet meer waar te stoppen bij een fietspad
met als resultaat dat de automobilist pas stopt wanneer hij de neus van de auto
boven de blokken hangt, en dus 50cm over het fietspad. Het gevolg voor
aansnellende fietsers is dat dezen dus geen duidelijkheid hebben of de auto wel of niet zal stoppen en dat de fietser dus gedwongen wordt te remmen en om de auto heen te slingeren. Note: omdat er ook altijd een ongedefinieerde drempel op de weg pal voor de kruising ligt zal de auto altijd wat afremmen, maar weet de fietser dan wel of het remmen voor hem of voor de heuvel is?
Enige jaren geleden dacht ik dat het alleen
een ziekte was op de fietspaden in Almere maar inmiddels is de kwaal al flink uit
aan het pakken in ook Amsterdam Zuid-Oost.
Flink googelen levert geen enkele
regelgeving op betreffende deze belijning en ik ben dan ook benieuw uit welk niet fietsend hoofd dit
spinsel komt. Ik pleit dan ook om alle ongedefinieerde blokken, belijning en heuvels te verwijderen en de aanwijzingen op het wegdek te beperken tot een doodgewone eenvoudige ouderwetse stopstreep en eventueel wat haaientanden. Op de busbaan kan het toch ook!
Hij is weer leuk!! Ook al heb ik volgens mij geleerd dat die blokken feitelijk een zebrapad aanduiding is voor fietsers. Dit vond ik op Wikipedia, helpt ook niet helemaal ;-)
BeantwoordenVerwijderenEen oversteekplaats voor fietsers. Als de fietsers voorrang hebben op al het kruisende verkeer wordt de oversteekplaats volgens de CROW-richtlijnen bij voorkeur aangeduid met blokmarkering en met haaientanden. Hebben de fietsers geen voorrang, dan blijft de markering achterwege of er worden kanalisatiestrepen aangebracht. Ook deze richtlijn wordt weinig nageleefd. Fietsoversteken waar de fietsers voorrang hebben, worden vaak voorzien van een rode kleur. Hierdoor valt de oversteekplaats beter op. In de nieuwste richtlijn van het CROW wordt aanbevolen om ook voetgangersoversteekplaatsen naast toepassing van de zebra in rood uit te voeren, althans wanneer de voetgangers voorrang hebben. Deze richtlijn leidt feitelijk tot degradatie van de herkenbaarheid van de zebra. Er zijn dan ook maar weinig wegbeheerders die deze norm toepassen. Alleen op plateaus die toch al rood uitgevoerd worden, wordt de richtlijn in de praktijk veelvuldig toegepast.
Ik heb je verhaal met verbazing gelezen. Rém jij wel eens bij een kruising?
BeantwoordenVerwijderen;-)
Erwin, remmen zou ik zeker doen vooral bij de laatste foto. De drempels die daar liggen zijn in staat je te lanceren. (ervaring mee) Passeer daar maar rustig onder de 20 zoals Theo al aangeeft.
BeantwoordenVerwijderenBij de laatste maffe situatie heb je voorrang,
BeantwoordenVerwijderenHet verkeersbord staat links van de weg en is dus niet van toepassing als je er rechts voorbijrijd.
Er zijn ook geen haaientanden op het fietspad aangeduid
Maar waarom stáát dat bord daar dan?
VerwijderenWaarom is een goede vraag.
Verwijderendaar weet waarschijnlijk niemand het antwoord meer op.
maar verkeerstechnisch klopt deze situatie voor geen kanten en staat het bord onwettig.
Ik heb een vermoeden dat ze de verkeerssituatie daar gewijzigd hebben en het "oude" voorrangsbord vergeten zijn weg te halen. Anders kan ik het ook niet verklaren.
VerwijderenKijk Birger, dit zijn antwoorden waar ik van hou !
BeantwoordenVerwijderenIn eerste instantie dacht ik dat blokkernissen een samentrekking was van blokkades op het fietspad en de ergernis daarover. Ik denk dat de hele kermis aan haaientanden, blokken en heuvelstrepen nodig is om de kans iets te vergroten dat de Nederlandse automobilist ziet dat ie een fietspad kruist. Zoals bekend onder ligfietsers hebben Nederlandse automobilisten moeite om lage dingen te zien op de weg, zoals een fietspad of haaientanden en ligfietsers.
BeantwoordenVerwijderenHoezo zien ze lage dingen niet?
VerwijderenOp de snelweg schieten ze nog snel even voor een vrachtwagen en die kun je toch niet laag noemen
Dat verkeersbord zie ik meer als waarschuwing, kijk uit voor GEEN voorrang verlenende automobilisten, het staat inderdaad aan de verkeerde kant van het fietspad
Het Spoorbaanpad is vandaag en morgen ge-blokkernist ter hoogte van Literatuurwijk. Ten minste, volgens de borden. Ik kon vandaag om 06:00 nog om de afzetting heen slalommen :-)
BeantwoordenVerwijderen