zaterdag 18 februari 2017

Strada S039 maakt plaats




 Trotse Dirk uit Hamburg met z’n nieuwe aanwinst.



Omdat mijn nieuwe QuattroVelo binnenkort arriveert zou ik vanwege de ruimte en investering graag de Strada op tijd de deur uit hebben dus tijdig in de verkoop.

Kopen en verkopen is een interessante bezigheid als je er even de tijd voor neemt. Die tijd heb ik op dit moment omdat ik revalideer van mijn heupoperatie.



                   Ook vriend en buurman Gekke
                   Henkie kwam nog even helpen.



De presentatie is belangrijk; Door die versleten heup ging heb ik het laatste anderhalf jaar weinig gefietst of geklust of andere fysieke bezigheden gebezigd. Toch twee weken geleden nog even de moed gegrepen om de Strada grondig te wassen zodat het “verkoop product” weer representatief is. Ook het kussen en het velo-tasje gewassen, lekker fris!

En met resultaat, de fiets ziet er weer stralend uit! Niet vergeten om het tasje aan boord te brengen, zo-ook de astrekker, de accu, de lader en het “hoedje”.




Positief: Goed onderhouden, mijn Strada heeft een paar belangrijke upgrades en aspecten zoals  nieuwe (en brede) wielen, remmen, banden, vrijloop en voorframe. Inherent kun je hieruit  opmaken dat als je de fiets intensief gebruikt en ’s winters door de pekel fietst er een budget moet zijn voor onderhoud en dat je ondanks dat toch nog wel eens ’s morgens om 6 uur stil staat in het donker en de koude vanwege een kapotte aandrijving. Ook daarom altijd goed onderhoud gedaan.

Negatief: De fietsenstalling op het werk en de wegafzettingen op de route houden geen rekening met de afmetingen van een velomobiel en ongeduldig als ik ben schraap ik wel eens een paaltje stoeprandje; dus wel wat lakschade. Ook een paar keer een aanrijding gehad maar die is door Velomobiel.nl vakkundig gerepareerd, bijna onzichtbaar echter de fiets zal wel wat zwaarder zijn geworden.

Maar ja, dan de prijs,. Ik heb afgelopen tijd de prijzen van gebruikte Questen en Strada’s in de gaten gehouden. De prijzen lopen weinig uiteen maar Strada’s kom je minder tegen. Ligfietsen en velomobielen kennen een lage afschrijving; een nette fiets is na 8 tot 10 jaar nog boven de helft van de oorspronkelijke nieuwwaarde. Dat is natuurlijk gunstig voor verkoper maar ook voor de koper want indien de fiets een verkeerde keuze blijkt (Strade vs Quest) kan de fiets gemakkelijk worden (in) geruild. Dat heb ikzelf als eens ondervonden.

Op Marktplaats en Ligfiets.net kom ik geen gelijke fietsen tegen behalve dan een een evenoude Quest bij Velomobiel.nl voor €3400 op de site (en €3300 op FB???). Deze Quest heeft minder (aangeprezen)  upgrades en ziet er beslist niet mooi uit. Velomobiel kan daarintegen wel helpen met de instellingen en de jongens daar zijn ook bewezen objectief en eerlijk. Garantie speelt geen rol want die zit op mijn fiets ook nog steeds. Ik besluit een scherpe prijs te doen van €3536.

In het ziekenhuis las ik toevallig nog een oude Quest-tijdschrift (febr 2014) met een artikel over verkopen en prijs-onderhandelen. Een nuttig artikel zoals: vraag een exacte prijs( geen afgeronde) zodat biedingen dichter bij de vraag prijs komen, begin met je vraagprijs iets hoger dan doel-prijs en blijf concreet en eerlijk in je advertentie en nog een paar tips.

Twee weken geleden eerst een aankondiging van de advertentie op mijn blog, (direct al mijn toerkap verkocht) en vorige week 10 februari de Strada op Marktplaats gezet.  Een paar dagen later ook nog op Ligfiets.net. Al snel veel reacties per e-mail en een telefoontje.

Per e-mail kreeg ik de reactie: “wat is je laagste prijs? ”, geen woord verder meer dan dat. Tja, wat moet ik daar nu mee. Ik heb maar de gelegenheid gegrepen om mijn fiets nogmaals aan te prijzen met het advies om een marktstudie te doen via internet. Ook per e-mail de vraag of een rijder van 1.85meter lengte in de fiets past. Hij heeft dus ook niet veel voor-studie gedaan, maar wel een legitieme vraag.

De reactie die ik kreeg per telefoon was veel leuker; duidelijk een enthousiasteling die zich had verdiept en ook mijn blog had uitgespit (ja die mensen zijn er :-) ). Een leuk gesprek met de voor en nadelen van een Quest vs Strada. Het voordeel van een gesprek is dat je gevoel krijgt voor wat en waarom iemand een velomobiel wil en je kunt beoordelen of in dit geval mijn Strada de beste oplossing is of mogelijk toch een andere velomobiel. Namelijk een WAW of Mango zijn ook heel goede fietsen met elk weer hun voor en nadelen. In zo een gesprek krijg je dus de kans om goed iemands eisen en wensen te proeven en daarop gebaseerd te oordelen of in dit geval de Strada een passende fiets is en dit dan te beargumenteren. De geinteresseerde kwam ook nog even kijken, een flinke proefrit en een geanimeerd gesprek. Zijn interesse was nog meer aangewakkerd geworden, edoch hij is ook een sterke onderhandelaar en we kwamen er met de prijs niet uit. We spraken af dat we over een paar maanden, wanneer de QV arriveert,  we nog eens zouden praten..... Dat hoeft dus niet meer.

In de dagen erna weer een paar quick-shot e-mailtjes en dan afgelopen woensdagavond een een telefoontje uit Hamburg: “Ist die Strada noch dah?” “Dan komm ich Samstag kuchen“. Ook geen woord meer. Nou, Dirk kwam Sammstag en nam de Velomobiel mee voor de (iets afgeronde) vraagprijs!




10 opmerkingen:

  1. Ik heb net m'n eigen Strada weer eens schoongemaakt. Hij zag er gelijk duizend euro duurder uit ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Proficiat Theo! Liggen dus goed in de markt, tweedehands Strada's.......
    @Paul: Ik heb de fiets laatst ook gewassen, van dichtbij zag hij er toen gelijk € 1000,-- minder uit.........;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zei hij 'kuchen'? Had ik dat eerder geweten, had ik Dirk in de keuken gezet voor de lunch die we hem beloofd hadden! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed dat je hem hebt kunnen verkopen, moet een zorg minder zijn.
    Ik zie op VM.nl dat de Quatro i.d.d. wat smaller is dan de Strada, 3 cm, dat had ik eigenlijk niet verwacht.
    Maar de DF en DF-xl zijn maar liefst 16 cm smaller! Dat vind ik pas écht verschil maken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij hoeft van mij helemaal niet kleiner, ik moet er ook nog in passen ..........

      Verwijderen
  5. Toch wel wennen, jouw oude toerkap.... Ik heb er nog geen lang stuk mee gereden, maar het lijkt mij vooral prettig bij regen of kou. Ik hoop stiekem ook dat ik met kap een stukje sneller ben, voordat jij weer op niveau bent en met je QV naar Schiphol raast ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha die Jur, met de toerkap ben je niet sneller. De toerkap is net zo snel als gewoon de schuimkap en een helm. Schuimkap met-zonder helm is het snelst naar mijn gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar het maakt allemaal niet veel. Toerkap is heel fijn met regen !

      Verwijderen