Zo éen a twee maal per jaar sta ik stil met
mijn Strada op een ongeplande locatie en op een ongepland tijdstip. Dit soort gebeurtenissen zijn slecht voor mijn
humeur, dat kan ik je zeggen. Het gebeurde me nog in augustus om 05.45 uur
tussen Muiden een Weesp midden op het fietspad; bout uit de naaf van het
achterwiel en dus geen aandrijving meer. Het schakelen ging al een paar ritten
heel raar en dat was dus een voorteken! . Gelukkig was het toen al licht en kon
ik de onderdelen weer snel terug vinden en even later weer al mopperend de tocht
vervolgen. Gelukkig hadden Strada Express en BeauBleu me niet gezien en ontliep
ik daarmee hun sarcasme en honende fotoos op het blog. Die losse bout, dat heb
ik een paar jaar geleden al eens gehad voor het AMC en moest ik me laten ophalen
door Lieve-Liebeth met de Strada bovenop de Panda.
De achternaaf
palletjes in de vrijloop
Vorige week ontmoette ik ook weer zo een
oude bekende: de “lamme vrijloop”, trappen wat je wil maar niet verder komen.
Zie mijn post van een jaar geleden “hulde aan de wegenwacht”, waar ik eigenlijk ook niet veel verder mee
kwam en me weer moest laten ophalen door Lieve-Liesbeth. Een jaar later exact
hetzelfde, weer een lamme vrijloop maar nu net na vertrek van huis dus maar
teruggelopen. Dan kom je er achter dat 7 minuten fietsen dus bijna 3 kwartier
wandelen is !!
Des middags wat eerder vertrokken van het
werk en met de Strada in de koffer van de Espace om 17.30 bij Velomobiel.nl
waar Allert zo vriendelijk was om de vrijloop in het achterwiel even snel te
vervangen, “kwartiertje werk”. Nou ….. alles zat flink tegen en bijna elk
onderdeeltje, nieuw of oud, moest door de draaibank in of had loctite nodig om weer
te passen. De achterbrug is er wel 4 keer uitgeweest. Twee uur later kon ik
eindelijk weer gaan. Ik ben blij dat ik deze klus zelf niet heb aangedurfd want
er is best wel wat technisch inzicht, kennis en gereedschap voor nodig. Ook
past een standaard vrijloop niet omdat Velomobiel.nl de binnendiameter van de
vrijloop wat heeft uitgedraaid om een dikkere achteras te kunnen monteren.
Het falen van de vrijloop was te wijten aan
de grote hoeveelheid roest en vocht aan de geveerde palletjes in plaats van vet.
Maar hoe kan dat nou? De vrijloop is toch afgedicht?. Ik haal wel eens de tuinslang
flink onder de spatborden door om mijn fiets een kilo lichter te maken maar
spuit nooit recht op de vrijloop?
cassette met vrijloop
vastgeroeste palletjes
binnenzijde vrijloop
nieuwe vrijloop
Nee, achter niet, voor wel.
BeantwoordenVerwijderenIk heb wel eens in the middle of nowhere gestaan omdat de crankbout los liet.
Ik heb ervan geleerd..............:)
dat is dus mijn grootser angst al A-technische beekie dot soort grappen
BeantwoordenVerwijderenHallo Theo,
BeantwoordenVerwijderenDit heb ik nog niet gehad, maar bij ruim 30.000 km heb ik wel preventief vrijloop vervangen en tevens een nieuwe cassette en ketting gemonteerd.
Ik had op andere blogs weleens gelezen dat bij dat aantal kilometers het kan voorkomen dat de vrijloop stuk gaat, en om pech onderweg voor te blijven heb ik preventief een investering gedaan.
's Zomers stil komen te staan met pech is al niet interessant, dus over de herfst/winter zullen we dan helemaal maar zwijgen.......
Groeten, Adri.
Ik heb 1x met een doordraaiend kettingwiel gestaan langs de Ouderkerkerplas. Strada (48) op haar zij gelegd en liefdevol vol laten stromen met olie heeft me toen uit de brand geholpen. Strada 48 was toen rond 27.000 km oud. En wassen kan bij mij niet de oorzaak geweest zijn xD
BeantwoordenVerwijderenIk heb één keer mijn wielkast achter uitgespoten met de tuinslang om te concluderen dat ik dat maar niet nog een keer ging doen. Het zand kwam overal terecht in de fiets, op de ketting en cassette etc. Volgens Velomobiel.nl moet je het doen met een plamuurmes met afgeronde hoeken (nergens te koop, dus ik doe het met een spatel van de Blokker): http://www.velomobiel.nl/handleidingen/Velomobiel_schoonmaken.pdf
BeantwoordenVerwijderenAf en toe wat onderhoud kan nooit kwaad......daar hoort het freewheel ook bij
BeantwoordenVerwijderenAls een velomobielproducent toch eens zou kunnen zorgen dat die nokken op COMMANDO zouden vast blijven zitten wat zou dat niet makkelijk schakelen na een noodstop.
BeantwoordenVerwijderenMaar nee, ze halen de voetensleuven er in het nieuwste model ook nog uit zodat je in zo'n situatie helemaal geen kant meer uit kunt!
Bij een DF kun je nog met je handen verder (moet je wel om de poep heenrijden)
Verwijderen