maandag 9 november 2015

@#$! weer pech …



Zo éen a twee maal per jaar sta ik stil met mijn Strada op een ongeplande locatie en op een ongepland tijdstip.  Dit soort gebeurtenissen zijn slecht voor mijn humeur, dat kan ik je zeggen. Het gebeurde me nog in augustus om 05.45 uur tussen Muiden een Weesp midden op het fietspad; bout uit de naaf van het achterwiel en dus geen aandrijving meer. Het schakelen ging al een paar ritten heel raar en dat was dus een voorteken! . Gelukkig was het toen al licht en kon ik de onderdelen weer snel terug vinden en even later weer al mopperend de tocht vervolgen. Gelukkig hadden Strada Express en BeauBleu me niet gezien en ontliep ik daarmee hun sarcasme en honende fotoos op het blog. Die losse bout, dat heb ik een paar jaar geleden al eens gehad voor het AMC en moest ik me laten ophalen door Lieve-Liebeth met de Strada bovenop de Panda.

 
De achternaaf

palletjes in de vrijloop


Vorige week ontmoette ik ook weer zo een oude bekende: de “lamme vrijloop”, trappen wat je wil maar niet verder komen. Zie mijn post van een jaar geleden “hulde aan de wegenwacht”,  waar ik eigenlijk ook niet veel verder mee kwam en me weer moest laten ophalen door Lieve-Liesbeth. Een jaar later exact hetzelfde, weer een lamme vrijloop maar nu net na vertrek van huis dus maar teruggelopen. Dan kom je er achter dat 7 minuten fietsen dus bijna 3 kwartier wandelen is !!

Des middags wat eerder vertrokken van het werk en met de Strada in de koffer van de Espace om 17.30 bij Velomobiel.nl waar Allert zo vriendelijk was om de vrijloop in het achterwiel even snel te vervangen, “kwartiertje werk”.   Nou ….. alles zat flink tegen en bijna elk onderdeeltje, nieuw of oud, moest door de draaibank in of had loctite nodig om weer te passen. De achterbrug is er wel 4 keer uitgeweest. Twee uur later kon ik eindelijk weer gaan. Ik ben blij dat ik deze klus zelf niet heb aangedurfd want er is best wel wat technisch inzicht, kennis en gereedschap voor nodig. Ook past een standaard vrijloop niet omdat Velomobiel.nl de binnendiameter van de vrijloop wat heeft uitgedraaid om een dikkere achteras te kunnen monteren.

Het falen van de vrijloop was te wijten aan de grote hoeveelheid roest en vocht aan de geveerde palletjes in plaats van vet. Maar hoe kan dat nou? De vrijloop is toch afgedicht?. Ik haal wel eens de tuinslang flink onder de spatborden door om mijn fiets een kilo lichter te maken maar spuit nooit recht op de vrijloop?
 
Ik ben benieuw of andere rijders dit euvel ook kennen.


cassette met vrijloop

vastgeroeste palletjes
 
 binnenzijde vrijloop
 


nieuwe vrijloop
 
 

 

 

8 opmerkingen:

  1. Nee, achter niet, voor wel.
    Ik heb wel eens in the middle of nowhere gestaan omdat de crankbout los liet.
    Ik heb ervan geleerd..............:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dat is dus mijn grootser angst al A-technische beekie dot soort grappen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Theo,

    Dit heb ik nog niet gehad, maar bij ruim 30.000 km heb ik wel preventief vrijloop vervangen en tevens een nieuwe cassette en ketting gemonteerd.
    Ik had op andere blogs weleens gelezen dat bij dat aantal kilometers het kan voorkomen dat de vrijloop stuk gaat, en om pech onderweg voor te blijven heb ik preventief een investering gedaan.
    's Zomers stil komen te staan met pech is al niet interessant, dus over de herfst/winter zullen we dan helemaal maar zwijgen.......

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb 1x met een doordraaiend kettingwiel gestaan langs de Ouderkerkerplas. Strada (48) op haar zij gelegd en liefdevol vol laten stromen met olie heeft me toen uit de brand geholpen. Strada 48 was toen rond 27.000 km oud. En wassen kan bij mij niet de oorzaak geweest zijn xD

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb één keer mijn wielkast achter uitgespoten met de tuinslang om te concluderen dat ik dat maar niet nog een keer ging doen. Het zand kwam overal terecht in de fiets, op de ketting en cassette etc. Volgens Velomobiel.nl moet je het doen met een plamuurmes met afgeronde hoeken (nergens te koop, dus ik doe het met een spatel van de Blokker): http://www.velomobiel.nl/handleidingen/Velomobiel_schoonmaken.pdf

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Af en toe wat onderhoud kan nooit kwaad......daar hoort het freewheel ook bij

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als een velomobielproducent toch eens zou kunnen zorgen dat die nokken op COMMANDO zouden vast blijven zitten wat zou dat niet makkelijk schakelen na een noodstop.
    Maar nee, ze halen de voetensleuven er in het nieuwste model ook nog uit zodat je in zo'n situatie helemaal geen kant meer uit kunt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij een DF kun je nog met je handen verder (moet je wel om de poep heenrijden)

      Verwijderen