Vorige week de Strada omgebouwd met een e-assist en ik ben dan natuurlijk
zeer benieuwd naar het energieverbruik. De
testroute is mijn WWV retourreis van totaal 84km vanuit Almere naar Schiphol
langs Muiderberg, Weesp, Amsterdam Zuid-Oost en door Amstelveen. Het is een
mooie afwisselende route en verveelt nooit, daarentegen is er geen kilometer
recht en overzichtelijk dus constant remmen en schakelen.
Ik ben nog een beetje aan het spelen met de instelling van de ondersteuningskracht
en de maximum ondersteuningssnelheid. Note: een lagere maximum snelheid maakt
dat de ondersteuning eerder afbouwt en minder krachtig is.
Inmiddels een 3tal WWV ritten gemaakt van 84km met verschillende
settings;
1) ondersteuning tot het wettelijk maximum van 27 kpu; deze stand
is weinig nuttig omdat mijn snelheid meestal
varieert tussen 20 en 35 kpu. Alleen bij optrekken vanuit stilstand en bij
heuvels is het interessant. Mijn 36V20Ah accu hoeft na de rit nauwelijks
bijgeladen (metertje gaf geen energie afname).
36V20Ah accu, 20 x 16 x 13cm groot, 7.4kg zwaar.
Na 5 jaar nog in prima conditie
2) ondersteuning tot een maximum snelheid van 35 kpu; dit is een prettige
ondersteuning omdat hij bij alle snelheden lekker meewerkt en zelfs bij mijn
kruissnelheid van 33-35 kpu nog een klein beetje meewerkt. Onder de 25 kpu
helpt de ondersteuning zelfs krachtig mee. Energieverbruik nihil, éen lampje
(van totaal 4) gaat uit bij volle belasting. Zonder belasting alles weer aan.
Omdat ik denk dat de ladingsindicator van het systeem niet erg betrouwbaar is
schat ik dat ik toch nog minder dan 1/3 van de lading heb gebruikt.
3) UNLIMITED power; fenomenaal !!! “Unleashed”, een spinnende tijger onder de
motorkap of beter nog, als een jankende Formule 1 wagen met het typische
opschakelgeluid. Krachtige ondersteuning tot 45kpu met uitloop tot 55kpu of
misschien wel harder (en net op dat moment rijdt er een politiewagen naast me …,
liep goed af). Met 40kpu de Hollandse
brug op of over de brug Amsterdam-Rijnkanaal; mijn normale rittijd (42km) is
1.40 uur, maar met standje Unlimited scoorde ik vanochtend 1.10 uur, vanavond
1.15 uur !!! Jurren beweerde vanochtend
nog dezelfde rit een keer te hebben gedaan in 1.09 uur op puur Human Power,
maar ik vermoed dat zijn metertje uit een Volkswagen komt J.
Ik laad de power-accu dan ook met kernenergiestroom, wat een
kracht ! Thuis aangekomen is éen van de vier lampjes uit, ik concludeer dat maximaal
de halve accu leeg kan zijn dus ik moet twee keer WWV kunnen op éen lading, ga
ik volgende week uit proberen. Vooralsnog concludeer ik dat het e-systeem
ontiegelijk veel powerrrr kan leveren en ook erg zuinig is.
Update: Deze week de maximum actieradius geprobeerd; ik kwam122km ver met een stevige ondersteuning. Bij 3/4 verbruik van de lading (1/4 over) daalt de spanning te ver bij maximum motorkracht zodat de spanning de ondergrens bereikt en de BMS de accu afsluit. Na even ontkoppelen doet de BMS het weer en kan ik op laag vermogen nog wel een eind verder. Dit heb ik echter niet uitgetest. Note: BMS = Battery Management System.
Maar vond ik deze stand ook lekker rijden? Wat me opvalt is dat ik
net zo zit te beulen en te zweten als toen ik nog reed zonder ondersteuning.
Ook vind ik de hoogste stand minder relaxed rijden. Met andere woorden, wat
levert het me op? 25 minuten later uit bed en 25 minuten eerder aan tafel? Maar
niet ’s avonds wat meer energie over om nog even de tuin om te spitten…..
Ik concludeer dat standje 2) de meest nuttige is, standje 1) niet
effectief en standje 3) alleen leuk om eens te testen. Welke ik ga kiezen
vermeld ik niet op mijn blog.
Ik kreeg recent ook nog een vraag van John over het accu onderwerp
en wel leuk om hier te vermelden omdat ik toch graag aan het woord ben.
John schrijft: Ik heb
recentelijk een tweedehands E-Sunrider-1 gekocht van 2010. Een mooie fiets waar
ik tevreden over ben. Alleen de actieradius van de fiets is momenteel maar 25
km. De accu is een 48 volt/ 12 Ah. Op je blog gaf je aan dat je een actieradius had van 80 km .
Alligt geeft aan dat 25
km normaal is. Andere geven aan dat 50 km mogelijk moet zijn.
De accu is van 2010 en
is mogelijk aan vervanging toe.Heb jij nog tips om een grotere actieradius te halen?
Mijn antwoord: Een accu van vijf jaar is in principe op. Ik heb 3
accu's van 36 volt, 2 x 10Ah en 1x 20Ah, allen van begin 2011. Eén van
10Ah is helemaal op, 1 van 10Ah is nog 50% en die van 20Ah is nog erg goed.
Mijn accu leverancier R-A-T Holland zegt mij, nadat ik klaagde
over een zwakke accu: Accu’s hebben een efficiency
verlies van maximaal 20% per jaar, dit geldt voor elke lithium batterij
ongeacht het aantal x laden.
Jouw 48 volt 12 Ah staat gelijk aan een 36 volt 20Ah energie. Jouw 48V12Ah staat dus gelijk aan twee enkele accu's van 10Ah 36 Volt waarin ik met de Sunrider reed. Mijn grote 20Ah Accu paste niet lekker in de Sunrider.
Ik reed met éen nieuwe 36V10 Ah ongeveer 50km. Met 2 nieuwe accu's ongeveer 90 tot 100km. Ik fietste flink mee.
Mijn toenmalige partner reed primair met de Sunrider, zij reed ongeveer 30km met éen accu. Dus 60 met twee accu's.
Dit verschil wijdt ik aan de inspanning; "over het motortoerental heen fietsen". Daarom schreef ik: De mogelijkheid die ik ook ontdekte is dat de fiets zonder enige inspanning 34kpu bereikt. Of, wat ook mogelijk is, is met veel inspanning een snelheid van 36kpu. Het maakt dus niet uit met hoe veel inspanning je fietst, het gaat nauwelijks harder (het stroomverbruik neemt wel flink af bij veel inspanning).
Jouw 48 volt 12 Ah staat gelijk aan een 36 volt 20Ah energie. Jouw 48V12Ah staat dus gelijk aan twee enkele accu's van 10Ah 36 Volt waarin ik met de Sunrider reed. Mijn grote 20Ah Accu paste niet lekker in de Sunrider.
Ik reed met éen nieuwe 36V10 Ah ongeveer 50km. Met 2 nieuwe accu's ongeveer 90 tot 100km. Ik fietste flink mee.
Mijn toenmalige partner reed primair met de Sunrider, zij reed ongeveer 30km met éen accu. Dus 60 met twee accu's.
Dit verschil wijdt ik aan de inspanning; "over het motortoerental heen fietsen". Daarom schreef ik: De mogelijkheid die ik ook ontdekte is dat de fiets zonder enige inspanning 34kpu bereikt. Of, wat ook mogelijk is, is met veel inspanning een snelheid van 36kpu. Het maakt dus niet uit met hoe veel inspanning je fietst, het gaat nauwelijks harder (het stroomverbruik neemt wel flink af bij veel inspanning).
Met 48 volt fiets je in principe moeilijker over het motortoerental heen, dus pas bij een hogere snelheid. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van jouw motor constructie. Met jouw oude 48V 12Ah accu een actieradius halen van 25 km lijkt me dus verklaarbaar. Met een nieuwe moet je wel 50 tot 70 km kunnen halen schat ik.
De Sunrider is een zware fiets met wat mindere aerodynamica dan
een Strada, echter mijn toenmalige echtgenote haalde met de e-Strada niet significant
meer kilometers dan met de Sunrider.
Indien jouw Sunrider veel sneller kan dan 34kpu zal theoretisch het energieverbruik stijgen. Kinetische energie is kwadratisch aan de snelheid (E=1/2MxV2).
Indien jouw Sunrider veel sneller kan dan 34kpu zal theoretisch het energieverbruik stijgen. Kinetische energie is kwadratisch aan de snelheid (E=1/2MxV2).
Ook kun je mogelijk concluderen dat gewicht en aerodynamica een
kleine rol spelen. Een nieuwe accu hoeft dus geen duur lithium-achtig type te
zijn. Ik denk dat een loodgel type goedkoper is. Wel laag in je fiets
plaatsen...., bijvoorbeeld links en rechts van je stoel.
En tips voor een grotere actieradius dus: nieuwe en eventueel grotere accu’s.
En tips voor een grotere actieradius dus: nieuwe en eventueel grotere accu’s.
http://beaubleu.blogspot.nl/2013/07/naweeen-rdw.html
BeantwoordenVerwijderenNuf said....
http://beaubleu.blogspot.nl/2014/05/rapido.html
BeantwoordenVerwijderenhet tellertje is van Garmin ;-)
Hoi Theo,
BeantwoordenVerwijderenWat ik geleerd heb met dat soort problemen met de tekst is: Tekst selecteren en naar symbooltje T gaan (rechts boven) met het rode x kruisje. Is de tekstkleur praktisch zeker weer wit!
Voor de zekerheid ook even kopiëren naar het klembord...
Mick, dank je wel. Voor dat ik je reactie las kwam ik op het idee om in de HTML editor te prutsen. Dat werkte ook. Jouw oplossing is zeker minder werk !
VerwijderenMick, ik had nog ergens een blog post in het zwart(winterfietsen met de toerkap). Jouw truc toegepast, het werkt wel maar dan is ook meteen alle opmaak weg, zoals lettertype en indeling. Dus ook een boel herstelwerk. Niet erg.
VerwijderenOK. ik steun je ondersteunings-pionierswerk natuurlijk van harte, geintje over dynamo's a-serieus (-:
VerwijderenIk vermoed dat het rendement in een velomobiel groter is dan in een 'gewone' elektrische auto i.v.m. het gewicht en de snelheid. Zeker als je zonder versnellingsnaaf schakelt.
Het blijft interessant om dergelijke experimenten te volgen.
BeantwoordenVerwijderenWat bij jou nog ontbreekt, is een Cycle Analyst of iets dergelijks. Daarmee hoef je niet meer te raden naar de laden, het opgenomen vermogen en dergelijke.
Op het vlak van accu's valt ook heel veel te lezen en te leren. Loodgel en dergelijke zou ik niet gebruiken: de energiedichtheid is veel te laag. M.a.w. je moet veel gewicht meeslepen voor een beperkte lading. Het blijft zoeken naar het optimum tussen gewicht, volume, levensduur en prijs.