donderdag 31 december 2015

e-Powerrrrrrr


Handen uit de mouwen of handen in de neus; hulp van Vrouw-Broek bij de lastige klusjes.
Ik ben de “50” gepasseerd (al jaren geleden) dus mag ik ondersteund fietsen. Ik heb daar al wat plezierige ervaringen mee in de Sunrider en met de Strada II. Ondersteuning in mijn eigen Strada heb ik al vaak over nagedacht, vooral ´s ochtends tegen de Hollandse brug op of over het Amsterdam-Rijnkanaal. Toen ik dan ook afgelopen februari net voor de sluiting van de “Fiets en Wandelbeurs” zeer voordelig een Bafang-8-fun setje midden-motor aanschafte was het plan klaar. Helaas kreeg ik in maart 2015 een ongeval met mijn Strada en was deze lang buiten gebruik. De Bafang set dan maar onder de sportfiets als tijdelijke oplossing. Dit was en is een Fantastische ervaring!!!  Naar het werk met een matige inspanning en een snelheid van 35kpu met aktieradius van 42km (met een 36V-10Ah accu). Op vakanties jakkert
Vrouwtje-Broek er mee door de bergen in de bijna laagste stand en kan ik haar met de racefiets nauwelijks meer bijhouden. Dus we hebben veel plezier met de Bafang op de sportfiets, die moet daar dan maar opblijven.

Ik had echter ook nog een zelfbouwsetje Mk2 liggen met 200km op de teller van de Strada II die vorige maand van eigenaar wisselde. Het setje Mk2 is de verbeterde versie van de set MK1 die ik in 2011 ontwikkelde op basis van een naafmotor. De Mk1 had wat kinderziektes en fikte binnen 1000km uit.  De Mk2 doet het daarentegen erg goed.

De inbouw is veel werk dus daarom de kerstvakantie afgewacht. Ook heb ik al lang een defecte achter-richtingaanwijzer waar je alleen bij kunt komen door de bovenkant van de velomobiel te schroeven, dit geeft tevens een goede toegang voor de in te bouwen ondersteuning.



Na anderhalve dag sleutelen kan dan de kap er weer op. De kap is er in een half uur af ondanks slecht te bereiken schroefjes. Maar de kap er weer op …. wat een gepruts is dat met die kleine steek 7 moertjes, ringetjes en m4 boutjes en glad siliconen vingertjes van de kit in onmogelijke uithoeken. Ook blijkt de kap een andere vorm te hebben dan de onderkant en is er veel kracht nodig om de delen uit te lijnen. Gelukkig een klusje waar mevr Van den Broek goed in is.



Ook nog een extra interieur lichtje gemonteerd voor het e-display, een led-verlichting uit de LED begintijd al eens ontworpen en gebouwd door Strada-Express voor de Sunrider.


Met 150Watt continue eigen vermogen en 250Watt meeschakelend motor vermogen uit de ondersteuning moet ik theoretisch 52 kpu kunnen halen. Nou, dat klopt! Veel te hard dus. Gelukkig is het vermogen goed af te regelen tot de wettelijke grenzen. Ik trek nu gemakkelijk op na afremmen en klim lekker licht. Ik verwacht dat dit het fietsen veiliger maakt omdat ik doorgaans te weinig afrem om het verlies van kinetische energie te beperken. Moet nu geen probleem meer zijn!









Hi Theo!

EG:  Goedemorgen, en de beste wensen voor het nieuwe jaar!
Je bent dus met je bejaarden-Strada vandaag?!

JvdO:      Netjes hoor, een goed begin van het nieuwe jaar. Ook behoor je nu tot de grijze e-hordes die de fietspaden onveilig maakt ;-)
(Behalve dat 'e-' deed je de rest al... )

Al snel veel sympathieke reacties van mijn vrienden in blogs en mijn e-mail. 


6 opmerkingen:

  1. Geweldig Theo, je bent weer 'gereactiveerd' :-) Laat die bukfietsers nu maar komen, mind over matter!
    Het is dat ik vind dat ik het onderste nog niet uit de Limit heb gehaald van wat ik denk dat er nog in zit anders ging ik ook die richting al op!
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super idee, ziet er goed uit, netjes ingebouwd alleen die wettelijke grenzen? hij regelt dus bij 25 km/uur af naar 0% ? is nog een "grijs gebiedje" hoor zolang je niet "gemeten" en aangehouden wordt kan niemand je iets maken om maar niet te spreken van bromfietshelm draagplicht, gebruik van de autoweg, of fietspad, verzekeringsplaatje, spiegels etc. etc. maar dit is een prachtige oplossing hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Na 25kpu topt de motor rustig af. Technisch verhaal:
      Een motor werkt wekt bij draaien ook een inductiestroom/spanning (voltage) op, als deze spanning gelijk is aan de voedingsspanning levert de motor geen vermogen meer. Je regelt de computer van het systeem zodanig af om een spanning te geven dat bij 27kpu de voedingsspanning gelijk is aan de motorspanning. Maar dat kun je gewoon invoeren met je PC. zie onderaan de pagina: http://velotejo.blogspot.nl/2011/07/strada-e-powered.html

      Verwijderen
  3. Dit snap ik dit werkt net als bij mijn Pedelec met USB poortje op de PC en de stroom(A) aanpassen max. aanvaardbare spanning (V) bij 25 km/uur. Ik rij met de Pedelec wel max. 45 km/uur en krijg hier dus geen kenteken op bij de RDW. Omdat er één formulier uit Zwitserland anders uitziet dan uit Duitsland (TüV) maar laat het nu maar zo anders verval ik in helmplicht, etc.etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er inderdaad heel netjes uit! Maar eh..."ik ben de 50 gepasseerd dus mag ondersteund fietsen" staat dat ergens in de wet?
    Van mij mag je, ik wacht nog even ondanks dat er ook al een tijdje een vijfje voor staat........zolang ik het nog niet ontzie om die bulten op te rijden doe ik het nog wel op eigen vermogen, een ondersteuning inbouwen kan altijd nog.
    Gelukkig nieuwjaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jij bent toch maar een gelukkig man met zulke vrienden :-)

    BeantwoordenVerwijderen