zaterdag 8 oktober 2016

(ne)e-power





Vorig jaar december (2015) had ik een specifiek ontworpen e-ondersteuningssetje ingebouwd in mijn velomobiel waar ik ontzettend content mee was; snellere reistijden en gemakkelijker optrekken wat resulteert in veiliger weggedrag op riskante verkeerspunten.





Helaas na ongeveer 3000 kilometer veranderde het gemoedelijke grommen van de motor in het voor-onder geleidelijk aan in een heftig tandenknarssen welke zo ongezond aanvoelde dat ik de Strada maar in de hoek heb gezet. Het gebeurde enkele maanden geleden al maar vanwege andere projecten had ik nog niet de tijd genomen voor onderzoek en reparatie. Echter het was van de zomer goed weer dus kon ik ook nog rijden op de e-Gazelle-Torrente.


Vandaag voel ik me voor het eerst sinds mijn ongeval van 11 sept (9 gebroken ribben en een klaplong) weer voldoende hersteld om wat lichte klusjes te doen zoals bijvoorbeeld het uitbouwen en openen van de minimotor uit de e-Strada. Mijn vermoedens werden bevestigd; nauwelijks tanden meer op de plastic satellietwielen van het zonnestelsel (tandwielreductie). Het toeval wil dat ik afgelopen juni tijdens het opruimen van de schuur net zo een setje tandwielen van een verbrandde e-motor heb weggegooid....@$#%^&*#@ ......!  

Dus vandaag de leverancier (Devi-Comfort) gemaild of zij losse tandwielen (36tands) kunnen leveren. Indien dit niet gaat lukken dan heb ik nog een recent aangeschaft Bafang-8Fun setje liggen die ik recent heb aangeschaft voor eventueel in mijn nieuw bestelde QuattroVelo.


Even geduld dus nog voor ik weer met mijn Strada op pad kan.










Motor uitgebouwd









De reden van de knarsende tanden en volop tandschraapsel in het ringwiel



De versleten satelliet-wielen
















Recent aangeschaft Bafang-8Fun setje voor de QV
www.Shinga.nl.
Daar heb ik al meerdere malen voordelig e-systemen gekocht



UPDATE:
De leverancier van de motor (Devi-Comfort) heeft helaas geen reservedelen of een sloop-motor en suggereert een nieuwe motor van €145. Dat is niet duur voor een motor, maar  wel teveel voor een paar tandwielen. Gelukkig kan RAT-Holland wel losse onderdelen leveren zo ook losse tandwielen in diverse maten. Dus voor €27 ben ik weer helemaal blij. Het inbouwen van de motor door de voetgaten van de velomobiel is nog wel even een gedoe, maar na een paar uurtjes sleutelen gaat de e-strada weer als een knorrend katje J.


HELAAS, in januari (2017) al weer in de soep gedraaid.....











4 opmerkingen:

  1. Heb je nog een eventuele reden kunnen ontdekken voor dit probleem? Zijn de kunststof tandwielen te licht om de zwaardere combinatie velomobiel/rijder op gang te krijgen?
    Ik geloof dat ook in de e-Orca aandrijving een kunststof tandwiel gebruikt wordt, het zou dus moeten kunnen.
    Het mooiste zou zijn als de kunststofwielen door metalen vervangen zouden kunnen worden lijkt me.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Adri, ik denk dat de tandwielen en de manier van smeren (1 keer vet bij assemblage) niet zo sterk zijn. Een mogelijke andere reden is dat de motor altijd continu op hoog vermogen werkt omdat hij mee-schakelt. Ook het op vol vermogen schakelen van de achter-derailleur zal een nadelig effect hebben.
      Net bij RAT 3 nieuwe tandwielen besteld.

      Verwijderen
  2. Gut dat is wel balen zeg. Ik had begrepen dat achterwielmotoren niet van die bewegende delen hebben, kan je die niet voorin plaatsen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een naar ongeval was dat toch! Ik hoop dat je nu al helemaal beter bent. Leuk om te zien hoe je die motor hebt uitgebouwd. Ik sleutel zelf wel eens aan mijn voertuig, overigens een motor. Dat geeft mij altijd zo veel rust.

    BeantwoordenVerwijderen