Vorig jaar
december (2015) had ik een specifiek ontworpen e-ondersteuningssetje ingebouwd in mijn
velomobiel waar ik ontzettend content mee was; snellere reistijden en
gemakkelijker optrekken wat resulteert in veiliger weggedrag op riskante
verkeerspunten.
Helaas na
ongeveer 3000 kilometer veranderde het gemoedelijke grommen van de motor
in het voor-onder geleidelijk aan in een heftig tandenknarssen welke zo ongezond aanvoelde dat ik
de Strada maar in de hoek heb gezet. Het gebeurde enkele maanden geleden al
maar vanwege andere projecten had ik nog niet de tijd genomen voor
onderzoek en reparatie. Echter het was van de zomer goed weer dus kon ik ook nog
rijden op de e-Gazelle-Torrente.
Vandaag voel ik
me voor het eerst sinds mijn ongeval van 11 sept (9 gebroken ribben en een
klaplong) weer voldoende hersteld om wat lichte klusjes te doen zoals
bijvoorbeeld het uitbouwen en openen van de minimotor uit de e-Strada. Mijn
vermoedens werden bevestigd; nauwelijks tanden meer op de plastic
satellietwielen van het zonnestelsel (tandwielreductie). Het toeval wil dat ik
afgelopen juni tijdens het opruimen van de schuur net zo een setje tandwielen van
een verbrandde e-motor heb weggegooid....@$#%^&*#@ ......!
Dus vandaag de
leverancier (Devi-Comfort) gemaild of zij losse tandwielen (36tands) kunnen
leveren. Indien dit niet gaat lukken dan heb ik nog een recent aangeschaft
Bafang-8Fun setje liggen die ik recent heb aangeschaft voor eventueel in mijn
nieuw bestelde QuattroVelo.
Even geduld dus
nog voor ik weer met mijn Strada op pad kan.
Motor uitgebouwd
De reden van de knarsende tanden en volop tandschraapsel in het ringwiel
De versleten
satelliet-wielen
Recent aangeschaft Bafang-8Fun setje voor de QV
www.Shinga.nl.
Daar heb ik al meerdere malen voordelig e-systemen gekocht
www.Shinga.nl.
Daar heb ik al meerdere malen voordelig e-systemen gekocht
UPDATE:
De
leverancier van de motor (Devi-Comfort) heeft helaas geen reservedelen of een sloop-motor
en suggereert een nieuwe motor van €145. Dat is niet duur voor een motor, maar wel teveel voor een paar tandwielen. Gelukkig kan RAT-Holland wel losse onderdelen
leveren zo ook losse tandwielen in diverse maten. Dus voor €27 ben ik weer
helemaal blij. Het inbouwen van de motor door de voetgaten van de velomobiel is
nog wel even een gedoe, maar na een paar uurtjes sleutelen gaat de e-strada
weer als een knorrend katje J.
HELAAS, in januari (2017) al weer in de soep gedraaid.....
Heb je nog een eventuele reden kunnen ontdekken voor dit probleem? Zijn de kunststof tandwielen te licht om de zwaardere combinatie velomobiel/rijder op gang te krijgen?
BeantwoordenVerwijderenIk geloof dat ook in de e-Orca aandrijving een kunststof tandwiel gebruikt wordt, het zou dus moeten kunnen.
Het mooiste zou zijn als de kunststofwielen door metalen vervangen zouden kunnen worden lijkt me.
Groeten, Adri.
Dag Adri, ik denk dat de tandwielen en de manier van smeren (1 keer vet bij assemblage) niet zo sterk zijn. Een mogelijke andere reden is dat de motor altijd continu op hoog vermogen werkt omdat hij mee-schakelt. Ook het op vol vermogen schakelen van de achter-derailleur zal een nadelig effect hebben.
VerwijderenNet bij RAT 3 nieuwe tandwielen besteld.
Gut dat is wel balen zeg. Ik had begrepen dat achterwielmotoren niet van die bewegende delen hebben, kan je die niet voorin plaatsen?
BeantwoordenVerwijderenWat een naar ongeval was dat toch! Ik hoop dat je nu al helemaal beter bent. Leuk om te zien hoe je die motor hebt uitgebouwd. Ik sleutel zelf wel eens aan mijn voertuig, overigens een motor. Dat geeft mij altijd zo veel rust.
BeantwoordenVerwijderen